Moi Przyjaciele – Zwierzęta 18.05 – 22.05

Dzień 1

Moi przyjaciele – pies, kot, chomik, papużki…18.05.20r.

  1. Wysłuchanie opowiadania:

„Pół Marzenia”

Joanna Rawecka

Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.

– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność – mówiła mama, a Ninka wiedziała już, że to słowo wiąże się z kolejną odmową.

Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileż by za to dała!

Pewnego ranka spotkała sąsiadkę panią Adę, która miała starszego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideały z marzeń Niny ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.

– Widzę, ze umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczyna delikatnie drapała Czarusia za uchem.

– Bardzo chciałabym mieć pieska  westchnęła Ninka. – ale moi rodzice nie chcą się zgodzić. Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:

– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność. „Znowu to samo” – powiedziała ze smutkiem Ninka.

– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo – można mieć psa „na pół”.

Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.

– Chciałabyś ze mną mieć Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.

Ninka aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawał jej się nawet piękny.

– Podzielimy się odpowiedzialnością, możesz przychodzić do mnie po szkole, a jak rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzić go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.

– Ojej! Dziękuję! – Wykrzyknęła Ninka i pobiegła z nowiną do domu.

– Pół psa? – zapytał tata nie rozumiejąc dokładnie o czym w pośpiechu opowiada mu córka.

– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – odpowiedziała dziewczyna czując, ze jest to bardzo mądre.

Odpowiedz na pytania: O czym marzyła Ninka?, dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośbę, co znaczy słowo odpowiedzialność?, kto pomógł Nince?, jak rozwiązała problem pani Ada? Jak należy opiekować się zwierzętami?, Jakie znacie zwierzęta domowe, które mają cztery łapy.

  1. „Moje ulubione zwierzę” – dzieci rysują ukochane zwierzątko takie, które mają lub takie o, którym marzą. Dodatkowo można narysować wszystkie zwierzęta domowe, które mają cztery łapy.
  1. „Wszedł kot na płot” – zabawa ruchowa. Rozkładamy na podłodze szarfy, lub sznurki połączone ze sobą. Zadanie polega na wejściu na sznurek i przejściu po nim na czworaka starając się utrzymać równowagę.
  1. „Pies” – praca plastyczna z elementów odpadowych. Wykonanie zwierzątka domowego z rolek po papierze toaletowym.

Przykład pieska z rolki po papierze toaletowym:

https://www.youtube.com/watch?v=tF0b6hkTWyc

  1. „Ile łap w koszyku?” – zabawa dydaktyczna.

Do zabawy potrzebne będą liczmany ok. 20 szt. Oraz komplet liczb i znaków (można je też narysować w trakcie zabawy). Wkładamy do koszyka pierwszego psa i pytamy, ile jest łap w koszyku? Cztery, tłumaczymy 0 + 4 = 4, dziecko zapisuje działanie za pomocą liczmanów i znaków. Następnie dokładamy następnego psa, ile jest teraz łap w koszyku 4+4=8, ponownie dziecko zapisuje działanie za pomocą liczmanów. Dalej można dołożyć kolejnego  psa a następnie wyjmujemy po kolei psy z koszyka, dziecko zapisuje działanie 12-4=8.

  1. Posłuchajmy:

https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns

https://www.youtube.com/watch?v=C2j3BhxIey0

Dzień 2

To co pływa, gryzie, piszczy 19.05.20r.

  1. Wysłuchanie wiersza M. Buczkówny „Tylko raz”.

Chcą żyć tak ja ty żyjesz,

Wszystkie na świecie zwierzęta-

I mrówki, i żaby, i żmije,

I pszczoła wiecznie zajęta

I paź królowej  – motyl

Niech fruwa tęczowozłoty

I ślimak środkiem dróżki

Niech pełznie, wystawia różki…

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

Biedronce, jak kropki liczy,

Jaskółce, jak gniazdo kleci

Jak pająk rozsnuwa sieci

Niech skacze pasikonik,

Niech świerszczyk w trawie dzwoni…

Dla nich kwitnie łąka,

Dla nich rośnie las.

Jak i Ty- żyją tylko raz

Odpowiedzcie na pytania: jakie zwierzęta zostały wymienione w wierszu?, które pływają?, które pełzają?, latają? Które gryzą? I dlaczego? Jak zachować się w sytuacji, gdy napotkamy na swojej drodze nieznajome zwierzę? Co zrobić w sytuacji gdy zostaniemy użądleni przez owada lub żmiję.

Co jest wspólnym marzeniem wszystkich zwierząt?

  1. „Jaka to nazwa? – zabawa dydaktyczna. Układanie wyrazów z liter. Z rozsypanki literowej ułóżcie nazwy zwierząt. Dzieci naklejają nazwę na kartce i rysują te zwierzątka.

Pomocny link:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/10/DOMOWI-ULUBIE%C5%83CY-1.pdf

  1. Ćwiczenie motoryki małej.

Karty pracy:

https://mamotoja.pl/pub/gry_i_zabawy/lamiglowki/polacz_cienie_zwierzatka.pdf

https://3.bp.blogspot.com/-fSpGTumebxM/XMlNPakz6EI/AAAAAAAAE54/8Pvmny6At4gKsFsB38akWYrYH43bQAKHQCLcBGAs/s1600/cienie-2.png

https://1.bp.blogspot.com/-DcyfnRgIhgc/W8yZyAWwH4I/AAAAAAAAMcg/4M7OHIoCi9IwD-JjwvRWa13Extlqr7DkwCEwYBhgL/s1600/06.jpg

  1. Poruszajmy się i pośpiewajmy:

https://www.youtube.com/watch?v=GukdT4gUlZs

przypomnienie słownictwa – animals:

https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0

rozpoznawanie odgłosów:

https://www.youtube.com/watch?v=BgHNbUD_Uz0

Dzień 3

Uwaga! Groźne zwierzę 20.05.20r.

  1. „Zwierzęta leśne” – rozmowa na temat zwierzą dziko żyjących w lasach. Oglądanie albumów, stron internetowych poświęconych mieszkańcom polskich lasów.

 

  1. „Znajdź zwierzę takie jak Ty”? – szukamy swoich ulubionych zwierząt.

Najpierw rozpoznajcie odgłosy, które zwierzęta występują w naszych lasach?:

https://www.youtube.com/watch?v=VtEJn5UV1Vg

 

Odnajdujemy swoje ulubione zwierzę dziko żyjące w polskich lasach np.na planszy pokazowej nauczyciela. Rysują je na kartce i podpisują.

 

  1. „Bądźmy bezpieczni” – dzieci tworzą swój kodeks bezpiecznego zachowania w sytuacji spotkania niebezpiecznego zwierzęcia. Najpierw odpowiadają na pytania: Czy wszystkie zwierzęta są przyjazne? Czy można pogłaskać nieznajome zwierzę? Czy należy uciekać np. przed psem, który nas goni? Czy można odwracać się tyłem do dużych nieznanych zwierząt? W jakich sytuacjach zwierzęta mogą stać się agresywne?

Jakie sygnały wysyła pies, który chce zaatakować: jeży sierść, kładzie uczy, stoi sztywno, ma uniesiony ogon, odsłonięte zęby, warczy.

Przećwiczcie bezpieczną pozycję „żółwik”:

https://www.youtube.com/watch?v=5rHrnbMbwZs

 

  1. „Żółwie w terrarium” – Zabawa dydaktyczna.

Wyrzucamy kostkę np. 5 oczek i mówimy: w moim terrarium jest 5 dużych żółwi i dwa małe 5 i 2 to 7. Układamy działanie 5+2=7. W następnej kolejności kostkę domina losuje dziecko.

  1. „Akwarium” – praca plastyczna. Na foli aluminiowej namalujcie spokojne błękitne fale. Z kolorowego papieru wytnijcie roślinki i glony. Z tektury wytnijcie kształty rybek i ozdóbcie je. Z kolorowych tasiemek i sznurków doklejcie ogony. Z rozsypanki literowej ułóżcie wyraz – akwarium. Skorzystajcie z wzoru wyrazu.
  1. Tańce i zabawy:

Dzień 4

Wizyta w ZOO 21.05.20r.

  1. „Zwierzęta Wielkiej Piątki Afryki” – poznanie zwierząt zaliczanych do wielkiej Piątki Afryki. Są to: słoń afrykański, nosorożec czarny, lew, bawół afrykański, lampart.

Przyjrzyjcie się dokładnie wyglądowi tych zwierząt. Narysujcie to, które podoba Ci się najbardziej.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielka_pi%C4%85tka_Afryki

  1. „Bilety do ZOO” -zabawa dydaktyczna. Do zabawy będą potrzebne monety i banknoty. Dzieci układają sylwety ilustrujące opowiadanie.

Zagadka 1: Adam chce kupić bilet do ZOO dla siebie i taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka 4zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet? Wybierzcie odpowiedni monety i ułóżcie je. Czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty?

Zagadka 2: Adam zaprasza do ZOO Adę ile zapłacą za bilety?

Zagadka 3: Ada idzie do ZOO z mamą. Ile zapłacą za bilety?

  1. „Masażyk” – masaż pleców do fragmentu wiersza B. Kołodziejskiego.

Tu w ZOO zawsze jest wesoło (masujemy plecy otwartymi dłońmi)

Tutaj małpki skaczą wkoło (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)

Tutaj ciężko chodzą słonie (naciskamy płaskimi dłońmi)

Biegną zebry niczym konie (lekko stukamy pięściami)

Żółwie wolno ścieżką człapią (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)

W wodzie złote rybki chlapią (muskamy raz jedną raz druga ręką)

  1. „Plan ZOO” – wykonanie planu ZOO przy pomocy: farb i flamastrów, wykonanie sylwet zwierzą z plasteliny lub kartonu, z zaznaczeniem np. basenu hipopotama, ptaszarni, małpiarni.

Przykłady map:

http://fanizoo.blogspot.com/p/mapy-zoo.html

  1. „Z jak zebra” –wyszukiwanie głoski „z” w nazwach zwierząt, narysujcie jak najwięcej zwierząt, których nazwa rozpoczyna się na głoskę „z”.
  1. Tańce i zabawy:

https://www.youtube.com/watch?v=GoSq-yZcJ-4

https://www.youtube.com/watch?v=2o332s5Hl0c

Dzień 5

U weterynarza

  1. „U weterynarza” – rozmowa na temat zawodu weterynarza. Jak nazywa się lekarz, który leczy zwierzęta? Czym zajmuje się weterynarz? Jak pomaga zwierzętom? Jakie musi mieć cechy charakteru aby być dobrym lekarzem dla zwierząt?
  1. „W lecznicy” – zabawa naśladowcza. Do zabawy proponujemy przygotować, pluszaki najlepiej zwierzątka, będą pacjentami przygotować gabinet, zgromadzić w nim narzędzia niezbędne do leczenia zwierząt, ozdobić gabinet „plakatami” – przedstawiającymi radosne, zdrowe zwierzęta.
  1. „Przygoda Reksa” – zachęcamy do stworzenia historyjki obrazkowej. Można spróbować opowiedzieć historię Reksa, który stanie na szkło, będzie go bolała łapa i trzeba będzie iść do weterynarza po pomoc. Jedno wydarzenie narysujcie na jednej kartce. Tak aby można było z nich ułożyć historyjkę.
  1. „Uciekająca jaszczurka” – zabawa ruchowa. Dzieci kładą się na brzuchu i za pomocą kończyn jednej strony ciała, próbują poruszać się do przodu.
  1. „Marta mówi- u weterynarza” oglądanie bajki, obserwacja – jak wygląda gabinet weterynarza, jakie narzędzia można tam znaleźć.

https://www.youtube.com/watch?v=KjirS6uSM9g

U weterynarza:

https://www.youtube.com/watch?v=ivROH2R1H2k

Dodatkowo zadania grafomotoryczne:

Rysowanie oburącz:

http://terapiapl.blogspot.com/2019/05/rysowanie-oburacz-cz2.html

Cieniozwierzęta:

https://lifehacking.pl/cieniozwierzeta-opowiedz-dziecku-wlasna-bajke/

Propozycje rozwijające zainteresowania:

Akwarium z kartonu

Propozycje dla dzieci do indywidualnej pracy:

Tor przeszkód