Majówka na łące 11.05-15.05

Drogie Muchomorki,

W tym tygodniu odkładamy nasze książki na półkę. Za to potrzebne nam będą : białe i kolorowe kartki, kredki, farby, plastelina itp. i duuużo pozytywnej energii. Kochani dalej pozostajemy na łące i czekamy z niecierpliwością na wasze prace!!!! Ściskamy Was mocno! Powodzenia

 

Dzień 1

Temat : Obserwujemy przyrodę

  1. „ Żaba i bocian”- zabawa ruchowa przy piosence . Na początku niech dzieci wysłuchają piosenki. Za drugim razem dziecko tańczy , my możemy razem z nim, na przerwę w muzyce dziecko zastyga w jakiejś pozie i nie może się poruszyć. Powtarzamy to kilka razy.

https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg

  1. Wysłuchanie wywiadu z bocianem:

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

pytania do wywiadu:

– Gdzie wyruszają bociany, kiedy u nas robi się coraz zimniej?

– Czy bociany lubią chłód?

– Czy bociany zawsze wracają do swojego gniazda?

– jak stare potrafią być bocianie gniazda?

– bociany przynoszą dzieci czy szczęście?

  1. „Żaba” – odkodowywanie ukrytego rysunku
  1. „Gra w zielone”- dzieci maszerują w koło po pokoju , podskakują jak żabki . Na hasło „ zielony” jak najszybciej przynoszą coś zielonego. Zabawę powtarzamy kilka razy i za każdym razem dziecko przynosi inną rzecz.
  1. Żaba- praca plastyczna wyklejanie bibułą lub kawałkami papieru kolorowego żaby i stworzenie maski  lub wykonanie bociana np.:

https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/04/bocian-z-papieru-praca-plastyczna/

  1. Przeliczanie w zakresie 10 i rozwijanie spostrzegawczości J
  1. Zabawy z językiem angielskim :

https://www.youtube.com/watch?v=WSC-gHBU_d0

https://www.youtube.com/watch?v=GOMO41Oa98k

Karty pracy – można wydrukować, przerysować, stworzyć coś podobnego 😉

Dzień 2

 

Temat : Pracowite pszczoły

  1. Wprowadzenie do zajęć – rozwiązanie zagadki:

„Pasiasty muzykant

gdzieś na łące bzyka.

Latem lata, ile sił.

Zbiera z kwiatów złoty pył.

Jest pracowita, a cały jej trud,

z pewnością docenisz, jeśli lubisz miód.” /pszczoła/

  1. Czytamy dzieciom bajkę ” O pszczołach i Matce Naturze”

Następnie, podczas dyskusji, poszukajmy z dziećmi odpowiedzi na pytania:

  • czy pszczoły żądlą dla zabawy lub ze złośliwości?
  • czy pszczoła może użądlić wiele razy?
  • co dzieje się z pszczołą, gdy użądli?
  • w jakich sytuacjach pszczoła może użądlić?
  • co pszczoły zbierają w kwiatach i w jakim celu?

Następnie wyjaśnij dzieciom, że pszczoły nie żądlą bez potrzeby, bo po użądleniu, gdy

stracą swe żądło, umierają. Niebezpieczne mogą być wtedy, gdy się czegoś boją, poczują

się zagrożone lub zaatakowane. Dlatego też, jeśli zobaczymy pszczołę zbierającą pokarm

z kwiatów, nie należy panikować. Owad raczej nie zwróci na nas uwagi, jeśli nie będziemy

go próbowali łapać czy odganiać. Jeśli znajdziemy się w pobliży uli nie należy do nich zbyt

blisko podchodzić. Ul to dom pszczół i jeśli podejdziemy do niego, to mogą potraktować

nas jak zagrożenie i użądlić. Natomiast jeśli pszczoła wleci do mieszkania, najlepiej szeroko

otworzyć okno i poczekać, aż sama wyleci. Nie należy biegać, piszczeć, czy atakować owada.

  1. Wysłuchanie piosenki + wspólny taniec:

https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak

  1. Pokazujemy dzieciom zdjęcia trzmiela, osy i szerszenia.

Wytłumacz im, że oprócz pszczoły są również inne pasiaste owady i niektóre z nich mogą być niebezpieczne. O ile trzmiel jest raczej łagodny, to spotkanie z osą czy szerszeniem może być bardziej niebezpieczne.

Są to owady, które mogą być agresywne, zwłaszcza jeśli jesteśmy w pobliżu ich gniazda lub jeśli odganiamy je od jedzenia (np. słodkich owoców, napojów). Dlatego latem trzeba uważać jeśli chcemy jeść na dworze owoc czy słodycze lub pijemy napoje (osy mogą wchodzić do butelek ze słodkimi napojami, trzeba uważać, by nie wypić ich razem z napojem).

Teraz pokażmy dzieciom zdjęcie bzyga. Zapytaj, czy przypomina pokazane wcześniej owady.

Wytłumacz im, że pomimo podobnego wyglądu bzyg jest niegroźną muchą, która nie ma

nawet żądła. Naucz dzieci słowa kamuflaż i wyjaśnij, co ono oznacza. Wytłumacz, że wygląd

bzyga to kamuflaż – przebranie. Choć jest zupełnie niegroźny, to dzięki paskom inne zwierzęta

myślą, że jest groźny i może użądlić. Dzięki temu bzyg jest bezpieczny, bo nie jest atakowany

(drapieżnik, który miał już do czynienia z pszczołą, osą czy szerszeniem na pewno pamięta

to bolesne zdarzenie i unika wszystkich pasiastych owadów).

  1. „Lot Trzmiela”- zabawa ruchowa do muzyki. Dzieci machają rączkami jak skrzydełkami i głośno buczą, gdy muzyka ucichnie trzmiele kucają i zasypiają. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.

https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY

  1. Zabawa wyrazami – dzieci dzielą wyrazy na sylaby, wyodrębniają pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie np. : pszczoła, natura, miód, kwiat, ul, owady.
  2. Zabawa z kartami pracy m.in.:

Sekwencje:

http://domowenauczanie.pl/edukacja-przedszkolna/sekwencja/

http://dobrzesiebaw.pl/wiosenne-karty-pracy-do-pobrania-prace-plastyczne-pszczoly/

  1. Pszczoły na łące – praca plastyczna z wykorzystaniem farb. Dzieci rysują łąkę pełną kwiatów oraz pszczoły, które na niej pracują.

Dzień 3.

 

Temat: Zdrowe przekąski na piknik

  1. Zabawy z językiem angielskim, które wprowadzą nas w dzisiejszy temat:

https://www.youtube.com/watch?v=ykTR0uFGwE0

  1. Dzieci naśladują czynności: mycie rąk, krojenie nożem na desce kuchennej, jedzenie posiłku.
  1. Wysłuchanie wiersza S. Karaszewskiego pt. ,,Dla każdego coś zdrowego” oraz omówienie jego treści zwracając szczególną uwagę na produkty zdrowe i niezdrowe.

,,Jeśli chcesz się żywić zdrowo, jadaj zawsze kolorowo!

Jedz owoce i jarzyny, to najlepsze witaminy!

Jedz razowce z grubym ziarnem, zdrowe jest pieczywo czarne!

Na kanapkę, prócz wędliny, połóż listek zieleniny!

I kapusta, i sałata, w witaminy jest bogata!

Oprócz klusek i kotleta niech się z jarzyn składa dieta!

Jedz surówki i sałatki, będziesz za to piękny, gładki!

Gotowane lub duszone zawsze zdrowsze niż smażone!

Mleko, jogurt, ser, maślanka – to jest twoja wyliczanka.

Chude mięso, drób i ryba to najlepsze białko chyba!

Sok warzywny, owocowy, kolorowy jest i zdrowy!

Kto je tłusto i obficie ten sam sobie skraca życie!

Bób, fasola, groszek, soja – to potrawa będzie twoja.

Sosy lepsze są niż tłuszcze, niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!

Zostaw smalec, dolej olej, niech na olej będzie kolej!

Dobra także jest oliwa, bo dla zdrowia sprawiedliwa!”

  1. ,,Piramida żywienia” – pokaz, omówienie, wskazanie wartości odżywczych niektórych produktów.
  1. Zabawa dydaktyczna: ,,Jak żyć zdrowo – prawda czy fałsz”. Czytamy hasła, jeśli dzieci się z tym zgadzają – klaszczą w ręce i mówią: ,,tak, to prawda!”; jeśli się nie zgadzają – tupią nogami mówiąc: ,,nie, to nieprawda!”.

-należy jeść dużo owoców i warzyw;

-myjemy owoce i warzywa przed jedzeniem;

-spożywamy posiłki brudnymi rękami;

-jedzenie należy spożywać w spokoju;

-brak witamin sprzyja zdrowiu;

-myjemy ręce przed jedzeniem;

-posiłki należy jeść powoli i dokładnie rozgryzać spożywane potrawy;

-słodycze należy  jeść w małych ilościach;

-warzywa i owoce nie zawierają żadnych witamin;

-nie należy jeść dużo przed snem;

-myjemy zęby raz w roku;

-pożywienie należy połykać w całości;

-wystarczy jeden posiłek dziennie;

-owoce i warzywa to bogate źródło witamin;

-należy codziennie pić mleko i jeść nabiał;

-słodycze dbają o ładny i zdrowy wygląd naszych zębów;

-warzywa, owoce i produkty mleczne niszczą nasze zdrowie;

-hamburgery są bardzo zdrowe;

-coca – cola niszczy zęby mleczne dzieci.

  1. Zabawa ruchowa: ,,Zanieś śniadanie”.

Dzieci trzymają  ,,tace ze śniadaniem”  (papierowa tacka jednorazowa z woreczkiem lub klockiem itp.) Zadaniem dzieci jest pokonanie ze śniadaniem małego toru przeszkód (wg. pomysłu dziecka i rodzica) tak by nic nie spadło z talerzyka.

  1. Wykonanie razem z rodzicem czegoś pysznego do jedzenia. Czekamy na zdjęcia oraz przepisyJ

Dzień 4

 

Temat:  Zabawy na wiosennej łące

 

  1. Opowieść ruchowa( opowiadamy, co robimy i naśladujemy to ruchem, dzieci naśladują nas lub same podejmują daną aktywność).

My wymyśliłyśmy taką opowieść, każdy może użyć własnej wyobraźniJ :

Wstaliśmy z rana (przeciągamy się), ziewnęliśmy (ziewamy) i wtedy przypomnieliśmy sobie, że dziś ruszamy na spacer na łąkę (naśladujemy maszerowanie). Podbiegliśmy do okna (podbiegamy do ona). Słońce pięknie świeciło (ruchami rąk ruszamy jak promieniami). Szybko pobiegliśmy do kuchni, by zrobić kanapki( najpierw naśladujemy bieg, a następnie udajemy, że robimy kanapki). Spakowaliśmy kanapki, picie, koc i piłkę do plecaka  (udajemy, że pakujemy plecak). Ubrani odpowiednio zamknęliśmy drzwi i ruszyliśmy na łąkę (udajemy, że zamykamy drzwi domu i maszerujemy). Na chodniku było kilka kałuż, trzeba było je przeskoczyć (skaczemy), później trzeba było się wspiąć pod wysoką górkę (udajemy, że ciężko nam się idzie), na szczęście za chwilę mieliśmy już z górki ( biegniemy). Przed nami pojawiły się wielkie krzaki, by dojść na łąkę musieliśmy przez nie przejść (udajemy, że przedzieramy się przez krzaki). Później czekał nas już spokojny masz na polanę (idziemy spokojnie). W końcu dotarliśmy, rozłożyliśmy koc i rozejrzeliśmy się dookoła ( udajemy, że rozkładamy koc i rozglądamy się dookoła). Pogoda była znakomita, wkoło szumiały drzewa (podnosimy do góry ręce i szumimy) i fruwały ptaki (machamy rękami jak skrzydełkami). W końcu dotarliśmy na piękną łąkę.

  1. Kochani ,zobaczcie jak Bolek i Lolek poradzili sobie na wycieczce:

https://www.youtube.com/watch?v=5AhgvLOiqhY

  1. A teraz trochę łąkowej matematyki. Przygotowujemy sobie liczmany (mogą to być kredki, nakrętki, klocki). Przygotowujemy również liczby od 0 do 9 i znak „+” , „=”.

Zdania (to są nasze przykłady, Państwo mogą stworzyć dużo więcej zdań):

  • Do plecaka spakowaliśmy 5 kanapek, mama dołożyła nam jeszcze dwie kanapki. Ile kanapek mamy w plecaku?
  • Spakowaliśmy jedną baterię do latarki, tata dał nam jeszcze 7 baterii. Ile baterii mamy razem?
  • Idąc na łąkę ominęliśmy 4 kałuże, za chwilę ominęliśmy kolejne 5 kałuż. Ile kałuż ominęliśmy po drodze?
  • Na łące zobaczyliśmy 8 biedronek. Dwie odleciały. Ile biedronek zostało?
  1. Mieszkańcy łąki – zabawa z użyciem plasteliny – rysujemy dziecku lub dziecko samo próbuje narysować motyla, ślimaka, biedronkę itp. lub korzystamy z podanych przez nas wzorów. Dziecko używa plasteliny do wykonania obrazka.
  1. Zabawy z językiem angielskim i trochę ruchu:

https://www.youtube.com/watch?v=ZanHgPprl-0

Dzień 5

Temat:  Mieszkańcy łąki

 

  1. Na początek kilka zagadek:

Kiedy jest początek lata,

 

z płatka na płatek lata.

 

Dzięki jej pracowitości

 

miodek w domu mam dla gości. /pszczoła/

Latem mnie spotykaliście,

 

lubię jadać różne liście.

 

Kiedy boję się lub śpię,

 

do muszelki chowam się./ślimak/

 

W nocy widzi i poluje,

 

często głośno pohukuje.

 

A gdy z rana słonko wstaje,

 

na spoczynek się udaje. /sowa/

Choć nie widzi wcale,

 

radzi sobie doskonale.

 

Przed swym wrogiem w obawie,

 

ukrywa się pod kopcem w trawie. /kret/

Jestem mała i zielona,

 

w trawie całkiem zanurzona.

 

Moim hobby jest pływanie –

 

– stylem moim pływają panie.

 

Lubię także rechotanie –

 

– tego już nie lubią panie. /żaba/

Skrzydła piękne ma we wzory,

 

wszystkie na nich są kolory.

 

Kiedy nastają dni gorące,

 

dzieci biegają za nim po łące. /motyl/

Ich kryjówką bywa kwiatek,

 

ile kropek – tyle latek.

 

Ich skrzydełka są w kropeczki,

 

to są właśnie… /biedroneczki/

Zimą czeka go Afryka,

 

latem zaś go Polska wita,

 

duże gniazdo na kominie,

 

z tego właśnie ptak ten słynie. /bocian/

 

  1. Zabawa ruchowa – czarowanie. Będziemy się bawić, że dłonie rodzica otrzymały czarodziejskie moce i mogą zamienić dziecko w co tylko chcą. Zamieniamy dziecko w różne łąkowe zwierzęta np. bociana – dziecko porusza się jak bocian itd. Później może być zmiana ról i to dziecko będzie nas zamieniać w różne stworzeniaJ
  1. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

Nad kwiatami fruwają motyle – język wykonuje ruchy pionowe przy szeroko otworzonych ustach.

Dookoła kwiatów fruwają pszczoły – oblizywanie warg.

Muchy latają zygzakiem – język od kącika do kącika.

Biedronka ma kropki – „stawianie kropek” językiem na podniebieniu.

Ślimak wychodzi z muszli – język przeciska się między zębami.

Ślimak zsuwa się po listku – język „ślizga się” po podniebieniu.

  1. Ćwiczenia oddechowe.

Na łące wieje mały wiaterek – każde dziecko dmucha lekko na trzymany przed ustami pasek papieru. Teraz wiatr jest mocniejszy – dzieci dmuchają mocniej. (Wdech nosem – wydech ustami, długi, powolny). Wiatr się uspokoił. Możemy wąchać kwiaty (wdech nosem – wydech nosem)

  1. Wysłuchanie bajki „Zabawy na łące” – wykonanie ilustracji do bajki – technika dowolna.

https://abc.tvp.pl/25173672/zabawy-na-lace

  1. Zakodowane owady – serdecznie polecamy zakodowane karty pracy z tej strony:

https://karolowamama.blogspot.com/2020/03/zakodowane-owady-karty-do-pobrania.html