Wspomaganie Rozwoju Dzieci

Dzieci w wieku przedszkolnym rozwijają się we własnym tempie, zgodnie z wrodzonymi predyspozycjami i zdolnościami, ale także w uzależnieniu od najbliższego środowiska. W tym okresie rozwojowym najbliższym dziecku środowiskiem jest w pierwszej kolejności rodzina, a zaraz potem przedszkole. Nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka, a działania pedagogów są tak ukierunkowane, by wspomagać rozwój i równolegle wyrównywać wszelkie deficyty zaburzające jego harmonię. Przedszkole, jako instytucja wychowawcza spełnia między innymi funkcję profilaktyczną, kompensacyjną stymulującą i korektywną. Niezbędnym warunkiem zapewniającym osiąganie rezultatów w pracy wychowawczej przedszkola, jest gruntowne i systematyczne poznawanie dzieci.

Podstawowe działania przedszkola w tym zakresie to:

  • Systematyczne rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych dzieci przez nauczycieli
  • Organizowanie adekwatnych działań do rozpoznanych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci w formie zajęć z małą grupą lub zajęć indywidualnych

Diagnoza potrzeb i możliwości dzieci odbywa się poprzez:

  • prowadzenie badań ankietowych wśród rodziców dotyczących potrzeb dziecka, jego zainteresowań i upodobań oraz oczekiwań rodziców w stosunku do przedszkola,
  • prowadzenie obserwacji bieżących, obserwacji podczas zajęć,
  • przeprowadzenie badań logopedycznych przez logopedę przedszkolnego,
  • badań rozwoju funkcji poznawczych prowadzonych przez psychologa przedszkolnego,
  • analizę umiejętności dzieci,
  • analizę wytworów prac dziecięcych,
  • wywiad i konsultacje z rodzicami.

Działania przedszkola w zakresie wspomagania rozwoju dzieci:

  • organizowanie zajęć i zabaw z całą grupą,
  • zajęcia wyrównawcze z dziećmi mającymi trudności w opanowaniu pewnych zagadnień,
  • gimnastykę korekcyjną prowadzoną przez specjalistę z dziećmi, u których stwierdzona została wada postawy bądź też niesprawność organizmu,
  • ćwiczenia logopedyczne – prowadzone przez zatrudnionych logopedów,
  • rytmikę – stanowiącą element terapii w wychowaniu dziecka.

Działania przedszkola w zakresie pomocy i wsparcia rodziców:

  • przekazywanie informacji na temat rozwoju dziecka, jego postępów, trudności,
  • organizacja spotkań, warsztatów, zajęć otwartych umożliwiających obserwację dziecka w relacjach z rówieśnikami,
  • porady, konsultacje indywidualne,
  • wskazanie specjalistów, instytucji wspierających rozwój dzieci
  • ustalanie wspólnych działań.

Specjaliści wpierający działania przedszkola:

  • Logopedzi
  • Psycholog
  • Terapia pedagogiczna

Podstawowe działania specjalistów w przedszkolu:

  • przebadanie dzieci celem wyselekcjonowania dzieci z wadami lub zaburzeniami mowy i rozwoju,
  • przeprowadzenie pogłębionej diagnozy dzieci wskazanych przez nauczycielki bądź na prośbę rodziców,
  • udzielanie specjalistycznej pomocy; prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
  • współdziałanie z nauczycielami i rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych;
  • organizowanie konsultacji indywidualnych i innych form współpracy z rodzicami.