IV Muchomorki

Grupa Muchomorki

Grupa Muchomorki prowadzona jest przez Panie:

  • Nauczycielki: Dorota Królikiewicz, Agata Płacheta
  • Pracownik obsługi: Maria Sadowska

Godziny:

  • pn: 8:00 – 16:00
  • wt: 8:00 – 16:30
  • śr: 8:00 – 16:30
  • cz: 8:00 – 16:30
  • pt: 8:00 – 16:30

Zajęcia dodatkowe:

  • rytmika
  • korektywa
  • język angielski
  • religia

Najnowsze ogłoszenia

Święto Dzieci 1.06 – 5.06

Dzień 1

Święto Dzieci  01.06.20r.

  1. „Dzień Dziecka” – zabawy ruchowe, wspólne świętowanie Dnia Dziecka.
  2. „Hamak” – zabawa dydaktyczna.
    1. „Mój kolega z innego kraju” – praca plastyczna. Z sylwet dzieci wykonajcie dzieci z różnych stron świata. Zróbcie 5 chłopców i 5 dziewczynek.uchomorki: wprowadzenie litery h, H z wykorzystaniem KP 4.19, KP 4.20
      1. „Hamak” – zabawa ruchowa. Ćwiczenie motoryki dużej. Dzieci za pomocą ruchu przedstawiają treść wiersza.

      W dół i w górę, w dół i w górę,

      Na huśtawce lecę w chmury – dzieci trzymają wyprostowane ręce przed sobą,

      opuszczają je w dół i podnoszą do góry.

      W lewo, w prawo, w lewo, w prawo

      Na hamaku mam zabawę – dzieci trzymają ręce wyciągnięte do przodu i zataczają nimi koła w lewą i prawą stronę naprzemiennie.

      Dzień 2

      Dzieci na świecie 02.06.20r.

      1. „My dzieci świata” – poznanie dzieci z różnych stron świata.

      https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

      Dzieci odpowiadają na pytania: czym dzieci różnią się między sobą? W czym są podobne? Czego pragną wszystkie dzieci niezależnie od miejsca zamieszkania, koloru skóry czy wyznania?

  3. https://przedszkolankowo.pl/2018/06/02/dzieci-plansze-demonstracyjne-kolorowanki/Muchomorki: Cz 74
    1. Pośpiewajmy i potańczmy:
  4. https://www.youtube.com/watch?v=71hqRT9U0wghttps://www.youtube.com/watch?v=d_vuxQ-9iVQ

    Dzień 3

    Prawa dziecka  03.06.20r.

    1. „Prawa dziecka” – poznanie praw dziecka. Wyjaśnienie ich znaczeń na podstawie wiersza J. Poloczka

    „Mam prawo do…”

    Mam prawo do życia, do bycia, do chcenia.

    Mam prawo do miłości, radości i tworzenia.

    Mam prawo do nauki, wiedzy i wiary.

    Mam prawo do marzeń, do snu i zabawy.

    Mam prawo do chleba, ubrania, pokoju.

    Mam prawo do gniewu i złego nastroju.

    To wszystko jest takie poważne, dorosłe,

    Powiem to jak dziecko, zwyczajnie,

    Najprościej.

    Chcę się bawić w piaskownicy,

    Dom zbudować dla dżdżownicy.

    Z kolegami w piłkę grać i niczego się nie bać.

    Latem lizać zimne lody,

    Stać na deszczu dla ochłody.

    Chcę na łące zrywać kwiaty,

    I przytulić się do taty.

    Zimą toczyć śnieżne kule.

    Chcę, by mi czytano bajkę,

    O kocie, co palił fajkę.

    Chcę też domek mieć na drzewie

    I co jeszcze chcę mieć, nie wiem.

    Ale jedno wiem na pewno,

    To chcę mieć:

    Prawo do godnego życia,

    Bez wojen, głodu i bicia,

    Bez strachu, smutku i łez.

     

    Muchomorki: KP 4.20

     

    https://i.pinimg.com/474x/94/07/df/9407df0fc3146d1bab807f15153c2771–sali.jpg

    1. „Kto dba o moje prawa” – zapoznanie z pojęciami związanymi z prawami dziecka: UNICEF, KONWENCJA PRAW DZIECKA, RZECZNIK PRAW DZIECKA.

    https://www.youtube.com/watch?v=80lISAvoqT8

    1. „Szczęśliwy świat dzieci” – do rozpoczęcia pracy potrzebny będzie pudełko lub kartka z narysowaną i wyciętą dziurką od klucza. Dzieci zaglądają przez tą dziurkę do wymarzonego szczęśliwego świata. Następnie malują farbami to co tam zobaczyły.
    1. „Ile widzisz dzieci” – zabawa matematyczna, gimnastyka oka. Na tablicy umieszczamy sylwetę drzewa, po jego obu stronach ustawiamy sylwety dzieci z charakterystycznymi cechami np. kręcone włosy, żółty kolor skóry, zielone ubranie. Następnie prosimy, aby dziecko patrzyło wprost na drzewo i odpowiadało na nasze pytania – ile dzieci jest po jego lewej stronie? ile dzieci jest po jego prawej stronie? ile dzieci ma zielone ubranie? Ile dzieci jest razem?

    Muchomorki: KP 4.22

    1. Pośpiewajmy i potańczmy:

    https://www.youtube.com/watch?v=71hqRT9U0wg

    Dzień 4

    Nasze marzenia 04.06.20r.

    1. „Moja fantazja” – wysłuchanie treści piosenki.

    Odpowiedzcie na pytania: jakie było szkiełko z piosenki? Co sprawiło, że można było polecieć aż do gwiazd? Jak inaczej możemy nazwać fantazję? Co to są marzenia? Czy marzenia są potrzebne? Jakie macie marzenia?

    Muchomorki:KP 4.20

    1. „O czym marzę” – namalujcie swoje największe marzenie. Użyjcie różnych narzędzi do malowania: patyczki do uszu, gąbka, palec, balon, bańki, folia aluminiowa, krepina.
    1. „Skarby z wyspy marzeń” – zabawa sensoryczna, umieszczamy w worku różne zabawki i przedmioty. Dzieci odgadują tylko za pomocą dotyku co to jest. Podaną nazwę dzielą na sylaby i próbują do niej wymyślić rym.
    1. Ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie po śladzie, kolorowanie obrazka, dobieranie nazw do obrazków. Odczytywanie wyrazów.

    Sówki: KP 32a, KP32b

    Muchomorki: PiL 73

     

    1. Taniec, śpiew i zabawa:

    https://www.youtube.com/watch?v=-b9ZrdGo8Z4

    https://www.youtube.com/watch?v=De2xsb7hNFY

    1. Powtórzenie słownictwa w języku angielskim:

    https://www.youtube.com/watch?v=OkO8DaPIyXo

Mój przyjaciel   05.06.20r.

 

  1. „Zostań moim przyjacielem” – wysłuchanie wiersza.

Eliza Rozdoba

Zostań moim przyjacielem

I na co dzień i w niedzielę,

Ja dla ciebie wszystko zrobię,

Nawet deser oddam tobie

I czerwony wóz strażacki,

Stare klocki,

Brata znaczki,

I książeczkę z naklejkami,

Siostry pudełko z zabawkami,

I jej ulubione lale

I nie będzie mi żal wcale…

Zostań moim przyjacielem,

Dam Ci dwie drożdżówki z serem

I kawałek czekolady,

Co już zjeść nie dałem rady,

I w kieszeni spodni noszę,

Zgódź się, zgódź, tak ładnie proszę!

Odpowiedzcie na pytania: kto to jest przyjaciel? Jak poznamy, że ktoś jest naszym przyjacielem? Jak traktujemy naszych przyjaciół?

  1. „Mój przyjaciel” – wykonanie portretu swoje najlepszego przyjaciela. Technika dowolna.
  1. „Zabawy dzieci z różnych stron świata”

„Rzeka słów” – zabawa z Indii. Jedna osoba podaje słowo, kolejne słowo musi zaczynać się głoską na, którą kończyło się poprzednie.

„Skakanie w workach” – zabawa z Kolumbii. Wyścigi w workach do wyznaczonej mety.

„Ojciec Szymon każe” – zabawa z Panamy. Jedna osoba wymyśla śmieszną, trudną, skomplikowaną figurę, zadaniem drugiej osoby jest odtworzenie jej.

„Ciepło-zimno” – zabawa z Liberii. Jedna osoba chowa wybrany przedmiot, zadaniem drugiej osoby jest odnalezienie go. Jedyne wskazówki to stwierdzenie ciepło – gdy przedmiot jest bliski, zimno- gdy jest daleko.

  1. „Enchoque” – wykonanie zabawki z Boliwii.

https://www.youtube.com/watch?v=KTyqMbhBbGQ

  1. Ćwiczenia grafomotoryczne: połącz, dopasuj, znajdź parę, narysuj po śladzie, odczytaj.

Muchomorki: KP 4.21

Moi Przyjaciele – Zwierzęta 18.05 – 22.05

Dzień 1

Moi przyjaciele – pies, kot, chomik, papużki…18.05.20r.

  1. Wysłuchanie opowiadania:

„Pół Marzenia”

Joanna Rawecka

Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.

– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność – mówiła mama, a Ninka wiedziała już, że to słowo wiąże się z kolejną odmową.

Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileż by za to dała!

Pewnego ranka spotkała sąsiadkę panią Adę, która miała starszego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideały z marzeń Niny ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.

– Widzę, ze umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczyna delikatnie drapała Czarusia za uchem.

– Bardzo chciałabym mieć pieska  westchnęła Ninka. – ale moi rodzice nie chcą się zgodzić. Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:

– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność. „Znowu to samo” – powiedziała ze smutkiem Ninka.

– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo – można mieć psa „na pół”.

Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.

– Chciałabyś ze mną mieć Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.

Ninka aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawał jej się nawet piękny.

– Podzielimy się odpowiedzialnością, możesz przychodzić do mnie po szkole, a jak rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzić go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.

– Ojej! Dziękuję! – Wykrzyknęła Ninka i pobiegła z nowiną do domu.

– Pół psa? – zapytał tata nie rozumiejąc dokładnie o czym w pośpiechu opowiada mu córka.

– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – odpowiedziała dziewczyna czując, ze jest to bardzo mądre.

Odpowiedz na pytania: O czym marzyła Ninka?, dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośbę, co znaczy słowo odpowiedzialność?, kto pomógł Nince?, jak rozwiązała problem pani Ada? Jak należy opiekować się zwierzętami?, Jakie znacie zwierzęta domowe, które mają cztery łapy.

  1. „Moje ulubione zwierzę” – dzieci rysują ukochane zwierzątko takie, które mają lub takie o, którym marzą. Dodatkowo można narysować wszystkie zwierzęta domowe, które mają cztery łapy.
  1. „Wszedł kot na płot” – zabawa ruchowa. Rozkładamy na podłodze szarfy, lub sznurki połączone ze sobą. Zadanie polega na wejściu na sznurek i przejściu po nim na czworaka starając się utrzymać równowagę.
  1. „Pies” – praca plastyczna z elementów odpadowych. Wykonanie zwierzątka domowego z rolek po papierze toaletowym.

Przykład pieska z rolki po papierze toaletowym:

https://www.youtube.com/watch?v=tF0b6hkTWyc

  1. „Ile łap w koszyku?” – zabawa dydaktyczna.

Do zabawy potrzebne będą liczmany ok. 20 szt. Oraz komplet liczb i znaków (można je też narysować w trakcie zabawy). Wkładamy do koszyka pierwszego psa i pytamy, ile jest łap w koszyku? Cztery, tłumaczymy 0 + 4 = 4, dziecko zapisuje działanie za pomocą liczmanów i znaków. Następnie dokładamy następnego psa, ile jest teraz łap w koszyku 4+4=8, ponownie dziecko zapisuje działanie za pomocą liczmanów. Dalej można dołożyć kolejnego  psa a następnie wyjmujemy po kolei psy z koszyka, dziecko zapisuje działanie 12-4=8.

  1. Posłuchajmy:

https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns

https://www.youtube.com/watch?v=C2j3BhxIey0

Dzień 2

To co pływa, gryzie, piszczy 19.05.20r.

  1. Wysłuchanie wiersza M. Buczkówny „Tylko raz”.

Chcą żyć tak ja ty żyjesz,

Wszystkie na świecie zwierzęta-

I mrówki, i żaby, i żmije,

I pszczoła wiecznie zajęta

I paź królowej  – motyl

Niech fruwa tęczowozłoty

I ślimak środkiem dróżki

Niech pełznie, wystawia różki…

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

Biedronce, jak kropki liczy,

Jaskółce, jak gniazdo kleci

Jak pająk rozsnuwa sieci

Niech skacze pasikonik,

Niech świerszczyk w trawie dzwoni…

Dla nich kwitnie łąka,

Dla nich rośnie las.

Jak i Ty- żyją tylko raz

Odpowiedzcie na pytania: jakie zwierzęta zostały wymienione w wierszu?, które pływają?, które pełzają?, latają? Które gryzą? I dlaczego? Jak zachować się w sytuacji, gdy napotkamy na swojej drodze nieznajome zwierzę? Co zrobić w sytuacji gdy zostaniemy użądleni przez owada lub żmiję.

Co jest wspólnym marzeniem wszystkich zwierząt?

  1. „Jaka to nazwa? – zabawa dydaktyczna. Układanie wyrazów z liter. Z rozsypanki literowej ułóżcie nazwy zwierząt. Dzieci naklejają nazwę na kartce i rysują te zwierzątka.

Pomocny link:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/10/DOMOWI-ULUBIE%C5%83CY-1.pdf

  1. Ćwiczenie motoryki małej.

Karty pracy:

https://mamotoja.pl/pub/gry_i_zabawy/lamiglowki/polacz_cienie_zwierzatka.pdf

https://3.bp.blogspot.com/-fSpGTumebxM/XMlNPakz6EI/AAAAAAAAE54/8Pvmny6At4gKsFsB38akWYrYH43bQAKHQCLcBGAs/s1600/cienie-2.png

https://1.bp.blogspot.com/-DcyfnRgIhgc/W8yZyAWwH4I/AAAAAAAAMcg/4M7OHIoCi9IwD-JjwvRWa13Extlqr7DkwCEwYBhgL/s1600/06.jpg

  1. Poruszajmy się i pośpiewajmy:

https://www.youtube.com/watch?v=GukdT4gUlZs

przypomnienie słownictwa – animals:

https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0

rozpoznawanie odgłosów:

https://www.youtube.com/watch?v=BgHNbUD_Uz0

Dzień 3

Uwaga! Groźne zwierzę 20.05.20r.

  1. „Zwierzęta leśne” – rozmowa na temat zwierzą dziko żyjących w lasach. Oglądanie albumów, stron internetowych poświęconych mieszkańcom polskich lasów.

 

  1. „Znajdź zwierzę takie jak Ty”? – szukamy swoich ulubionych zwierząt.

Najpierw rozpoznajcie odgłosy, które zwierzęta występują w naszych lasach?:

https://www.youtube.com/watch?v=VtEJn5UV1Vg

 

Odnajdujemy swoje ulubione zwierzę dziko żyjące w polskich lasach np.na planszy pokazowej nauczyciela. Rysują je na kartce i podpisują.

 

  1. „Bądźmy bezpieczni” – dzieci tworzą swój kodeks bezpiecznego zachowania w sytuacji spotkania niebezpiecznego zwierzęcia. Najpierw odpowiadają na pytania: Czy wszystkie zwierzęta są przyjazne? Czy można pogłaskać nieznajome zwierzę? Czy należy uciekać np. przed psem, który nas goni? Czy można odwracać się tyłem do dużych nieznanych zwierząt? W jakich sytuacjach zwierzęta mogą stać się agresywne?

Jakie sygnały wysyła pies, który chce zaatakować: jeży sierść, kładzie uczy, stoi sztywno, ma uniesiony ogon, odsłonięte zęby, warczy.

Przećwiczcie bezpieczną pozycję „żółwik”:

https://www.youtube.com/watch?v=5rHrnbMbwZs

 

  1. „Żółwie w terrarium” – Zabawa dydaktyczna.

Wyrzucamy kostkę np. 5 oczek i mówimy: w moim terrarium jest 5 dużych żółwi i dwa małe 5 i 2 to 7. Układamy działanie 5+2=7. W następnej kolejności kostkę domina losuje dziecko.

  1. „Akwarium” – praca plastyczna. Na foli aluminiowej namalujcie spokojne błękitne fale. Z kolorowego papieru wytnijcie roślinki i glony. Z tektury wytnijcie kształty rybek i ozdóbcie je. Z kolorowych tasiemek i sznurków doklejcie ogony. Z rozsypanki literowej ułóżcie wyraz – akwarium. Skorzystajcie z wzoru wyrazu.
  1. Tańce i zabawy:

Dzień 4

Wizyta w ZOO 21.05.20r.

  1. „Zwierzęta Wielkiej Piątki Afryki” – poznanie zwierząt zaliczanych do wielkiej Piątki Afryki. Są to: słoń afrykański, nosorożec czarny, lew, bawół afrykański, lampart.

Przyjrzyjcie się dokładnie wyglądowi tych zwierząt. Narysujcie to, które podoba Ci się najbardziej.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielka_pi%C4%85tka_Afryki

  1. „Bilety do ZOO” -zabawa dydaktyczna. Do zabawy będą potrzebne monety i banknoty. Dzieci układają sylwety ilustrujące opowiadanie.

Zagadka 1: Adam chce kupić bilet do ZOO dla siebie i taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka 4zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet? Wybierzcie odpowiedni monety i ułóżcie je. Czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty?

Zagadka 2: Adam zaprasza do ZOO Adę ile zapłacą za bilety?

Zagadka 3: Ada idzie do ZOO z mamą. Ile zapłacą za bilety?

  1. „Masażyk” – masaż pleców do fragmentu wiersza B. Kołodziejskiego.

Tu w ZOO zawsze jest wesoło (masujemy plecy otwartymi dłońmi)

Tutaj małpki skaczą wkoło (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)

Tutaj ciężko chodzą słonie (naciskamy płaskimi dłońmi)

Biegną zebry niczym konie (lekko stukamy pięściami)

Żółwie wolno ścieżką człapią (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)

W wodzie złote rybki chlapią (muskamy raz jedną raz druga ręką)

  1. „Plan ZOO” – wykonanie planu ZOO przy pomocy: farb i flamastrów, wykonanie sylwet zwierzą z plasteliny lub kartonu, z zaznaczeniem np. basenu hipopotama, ptaszarni, małpiarni.

Przykłady map:

http://fanizoo.blogspot.com/p/mapy-zoo.html

  1. „Z jak zebra” –wyszukiwanie głoski „z” w nazwach zwierząt, narysujcie jak najwięcej zwierząt, których nazwa rozpoczyna się na głoskę „z”.
  1. Tańce i zabawy:

https://www.youtube.com/watch?v=GoSq-yZcJ-4

https://www.youtube.com/watch?v=2o332s5Hl0c

Dzień 5

U weterynarza

  1. „U weterynarza” – rozmowa na temat zawodu weterynarza. Jak nazywa się lekarz, który leczy zwierzęta? Czym zajmuje się weterynarz? Jak pomaga zwierzętom? Jakie musi mieć cechy charakteru aby być dobrym lekarzem dla zwierząt?
  1. „W lecznicy” – zabawa naśladowcza. Do zabawy proponujemy przygotować, pluszaki najlepiej zwierzątka, będą pacjentami przygotować gabinet, zgromadzić w nim narzędzia niezbędne do leczenia zwierząt, ozdobić gabinet „plakatami” – przedstawiającymi radosne, zdrowe zwierzęta.
  1. „Przygoda Reksa” – zachęcamy do stworzenia historyjki obrazkowej. Można spróbować opowiedzieć historię Reksa, który stanie na szkło, będzie go bolała łapa i trzeba będzie iść do weterynarza po pomoc. Jedno wydarzenie narysujcie na jednej kartce. Tak aby można było z nich ułożyć historyjkę.
  1. „Uciekająca jaszczurka” – zabawa ruchowa. Dzieci kładą się na brzuchu i za pomocą kończyn jednej strony ciała, próbują poruszać się do przodu.
  1. „Marta mówi- u weterynarza” oglądanie bajki, obserwacja – jak wygląda gabinet weterynarza, jakie narzędzia można tam znaleźć.

https://www.youtube.com/watch?v=KjirS6uSM9g

U weterynarza:

https://www.youtube.com/watch?v=ivROH2R1H2k

Dodatkowo zadania grafomotoryczne:

Rysowanie oburącz:

http://terapiapl.blogspot.com/2019/05/rysowanie-oburacz-cz2.html

Cieniozwierzęta:

https://lifehacking.pl/cieniozwierzeta-opowiedz-dziecku-wlasna-bajke/

Propozycje rozwijające zainteresowania:

Akwarium z kartonu

Propozycje dla dzieci do indywidualnej pracy:

Tor przeszkód

Majówka na łące 11.05-15.05

Drogie Muchomorki,

W tym tygodniu odkładamy nasze książki na półkę. Za to potrzebne nam będą : białe i kolorowe kartki, kredki, farby, plastelina itp. i duuużo pozytywnej energii. Kochani dalej pozostajemy na łące i czekamy z niecierpliwością na wasze prace!!!! Ściskamy Was mocno! Powodzenia

 

Dzień 1

Temat : Obserwujemy przyrodę

  1. „ Żaba i bocian”- zabawa ruchowa przy piosence . Na początku niech dzieci wysłuchają piosenki. Za drugim razem dziecko tańczy , my możemy razem z nim, na przerwę w muzyce dziecko zastyga w jakiejś pozie i nie może się poruszyć. Powtarzamy to kilka razy.

https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg

  1. Wysłuchanie wywiadu z bocianem:

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

pytania do wywiadu:

– Gdzie wyruszają bociany, kiedy u nas robi się coraz zimniej?

– Czy bociany lubią chłód?

– Czy bociany zawsze wracają do swojego gniazda?

– jak stare potrafią być bocianie gniazda?

– bociany przynoszą dzieci czy szczęście?

  1. „Żaba” – odkodowywanie ukrytego rysunku
  1. „Gra w zielone”- dzieci maszerują w koło po pokoju , podskakują jak żabki . Na hasło „ zielony” jak najszybciej przynoszą coś zielonego. Zabawę powtarzamy kilka razy i za każdym razem dziecko przynosi inną rzecz.
  1. Żaba- praca plastyczna wyklejanie bibułą lub kawałkami papieru kolorowego żaby i stworzenie maski  lub wykonanie bociana np.:

https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/04/bocian-z-papieru-praca-plastyczna/

  1. Przeliczanie w zakresie 10 i rozwijanie spostrzegawczości J
  1. Zabawy z językiem angielskim :

https://www.youtube.com/watch?v=WSC-gHBU_d0

https://www.youtube.com/watch?v=GOMO41Oa98k

Karty pracy – można wydrukować, przerysować, stworzyć coś podobnego 😉

Dzień 2

 

Temat : Pracowite pszczoły

  1. Wprowadzenie do zajęć – rozwiązanie zagadki:

„Pasiasty muzykant

gdzieś na łące bzyka.

Latem lata, ile sił.

Zbiera z kwiatów złoty pył.

Jest pracowita, a cały jej trud,

z pewnością docenisz, jeśli lubisz miód.” /pszczoła/

  1. Czytamy dzieciom bajkę ” O pszczołach i Matce Naturze”

Następnie, podczas dyskusji, poszukajmy z dziećmi odpowiedzi na pytania:

  • czy pszczoły żądlą dla zabawy lub ze złośliwości?
  • czy pszczoła może użądlić wiele razy?
  • co dzieje się z pszczołą, gdy użądli?
  • w jakich sytuacjach pszczoła może użądlić?
  • co pszczoły zbierają w kwiatach i w jakim celu?

Następnie wyjaśnij dzieciom, że pszczoły nie żądlą bez potrzeby, bo po użądleniu, gdy

stracą swe żądło, umierają. Niebezpieczne mogą być wtedy, gdy się czegoś boją, poczują

się zagrożone lub zaatakowane. Dlatego też, jeśli zobaczymy pszczołę zbierającą pokarm

z kwiatów, nie należy panikować. Owad raczej nie zwróci na nas uwagi, jeśli nie będziemy

go próbowali łapać czy odganiać. Jeśli znajdziemy się w pobliży uli nie należy do nich zbyt

blisko podchodzić. Ul to dom pszczół i jeśli podejdziemy do niego, to mogą potraktować

nas jak zagrożenie i użądlić. Natomiast jeśli pszczoła wleci do mieszkania, najlepiej szeroko

otworzyć okno i poczekać, aż sama wyleci. Nie należy biegać, piszczeć, czy atakować owada.

  1. Wysłuchanie piosenki + wspólny taniec:

https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak

  1. Pokazujemy dzieciom zdjęcia trzmiela, osy i szerszenia.

Wytłumacz im, że oprócz pszczoły są również inne pasiaste owady i niektóre z nich mogą być niebezpieczne. O ile trzmiel jest raczej łagodny, to spotkanie z osą czy szerszeniem może być bardziej niebezpieczne.

Są to owady, które mogą być agresywne, zwłaszcza jeśli jesteśmy w pobliżu ich gniazda lub jeśli odganiamy je od jedzenia (np. słodkich owoców, napojów). Dlatego latem trzeba uważać jeśli chcemy jeść na dworze owoc czy słodycze lub pijemy napoje (osy mogą wchodzić do butelek ze słodkimi napojami, trzeba uważać, by nie wypić ich razem z napojem).

Teraz pokażmy dzieciom zdjęcie bzyga. Zapytaj, czy przypomina pokazane wcześniej owady.

Wytłumacz im, że pomimo podobnego wyglądu bzyg jest niegroźną muchą, która nie ma

nawet żądła. Naucz dzieci słowa kamuflaż i wyjaśnij, co ono oznacza. Wytłumacz, że wygląd

bzyga to kamuflaż – przebranie. Choć jest zupełnie niegroźny, to dzięki paskom inne zwierzęta

myślą, że jest groźny i może użądlić. Dzięki temu bzyg jest bezpieczny, bo nie jest atakowany

(drapieżnik, który miał już do czynienia z pszczołą, osą czy szerszeniem na pewno pamięta

to bolesne zdarzenie i unika wszystkich pasiastych owadów).

  1. „Lot Trzmiela”- zabawa ruchowa do muzyki. Dzieci machają rączkami jak skrzydełkami i głośno buczą, gdy muzyka ucichnie trzmiele kucają i zasypiają. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.

https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY

  1. Zabawa wyrazami – dzieci dzielą wyrazy na sylaby, wyodrębniają pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie np. : pszczoła, natura, miód, kwiat, ul, owady.
  2. Zabawa z kartami pracy m.in.:

Sekwencje:

http://domowenauczanie.pl/edukacja-przedszkolna/sekwencja/

http://dobrzesiebaw.pl/wiosenne-karty-pracy-do-pobrania-prace-plastyczne-pszczoly/

  1. Pszczoły na łące – praca plastyczna z wykorzystaniem farb. Dzieci rysują łąkę pełną kwiatów oraz pszczoły, które na niej pracują.

Dzień 3.

 

Temat: Zdrowe przekąski na piknik

  1. Zabawy z językiem angielskim, które wprowadzą nas w dzisiejszy temat:

https://www.youtube.com/watch?v=ykTR0uFGwE0

  1. Dzieci naśladują czynności: mycie rąk, krojenie nożem na desce kuchennej, jedzenie posiłku.
  1. Wysłuchanie wiersza S. Karaszewskiego pt. ,,Dla każdego coś zdrowego” oraz omówienie jego treści zwracając szczególną uwagę na produkty zdrowe i niezdrowe.

,,Jeśli chcesz się żywić zdrowo, jadaj zawsze kolorowo!

Jedz owoce i jarzyny, to najlepsze witaminy!

Jedz razowce z grubym ziarnem, zdrowe jest pieczywo czarne!

Na kanapkę, prócz wędliny, połóż listek zieleniny!

I kapusta, i sałata, w witaminy jest bogata!

Oprócz klusek i kotleta niech się z jarzyn składa dieta!

Jedz surówki i sałatki, będziesz za to piękny, gładki!

Gotowane lub duszone zawsze zdrowsze niż smażone!

Mleko, jogurt, ser, maślanka – to jest twoja wyliczanka.

Chude mięso, drób i ryba to najlepsze białko chyba!

Sok warzywny, owocowy, kolorowy jest i zdrowy!

Kto je tłusto i obficie ten sam sobie skraca życie!

Bób, fasola, groszek, soja – to potrawa będzie twoja.

Sosy lepsze są niż tłuszcze, niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!

Zostaw smalec, dolej olej, niech na olej będzie kolej!

Dobra także jest oliwa, bo dla zdrowia sprawiedliwa!”

  1. ,,Piramida żywienia” – pokaz, omówienie, wskazanie wartości odżywczych niektórych produktów.
  1. Zabawa dydaktyczna: ,,Jak żyć zdrowo – prawda czy fałsz”. Czytamy hasła, jeśli dzieci się z tym zgadzają – klaszczą w ręce i mówią: ,,tak, to prawda!”; jeśli się nie zgadzają – tupią nogami mówiąc: ,,nie, to nieprawda!”.

-należy jeść dużo owoców i warzyw;

-myjemy owoce i warzywa przed jedzeniem;

-spożywamy posiłki brudnymi rękami;

-jedzenie należy spożywać w spokoju;

-brak witamin sprzyja zdrowiu;

-myjemy ręce przed jedzeniem;

-posiłki należy jeść powoli i dokładnie rozgryzać spożywane potrawy;

-słodycze należy  jeść w małych ilościach;

-warzywa i owoce nie zawierają żadnych witamin;

-nie należy jeść dużo przed snem;

-myjemy zęby raz w roku;

-pożywienie należy połykać w całości;

-wystarczy jeden posiłek dziennie;

-owoce i warzywa to bogate źródło witamin;

-należy codziennie pić mleko i jeść nabiał;

-słodycze dbają o ładny i zdrowy wygląd naszych zębów;

-warzywa, owoce i produkty mleczne niszczą nasze zdrowie;

-hamburgery są bardzo zdrowe;

-coca – cola niszczy zęby mleczne dzieci.

  1. Zabawa ruchowa: ,,Zanieś śniadanie”.

Dzieci trzymają  ,,tace ze śniadaniem”  (papierowa tacka jednorazowa z woreczkiem lub klockiem itp.) Zadaniem dzieci jest pokonanie ze śniadaniem małego toru przeszkód (wg. pomysłu dziecka i rodzica) tak by nic nie spadło z talerzyka.

  1. Wykonanie razem z rodzicem czegoś pysznego do jedzenia. Czekamy na zdjęcia oraz przepisyJ

Dzień 4

 

Temat:  Zabawy na wiosennej łące

 

  1. Opowieść ruchowa( opowiadamy, co robimy i naśladujemy to ruchem, dzieci naśladują nas lub same podejmują daną aktywność).

My wymyśliłyśmy taką opowieść, każdy może użyć własnej wyobraźniJ :

Wstaliśmy z rana (przeciągamy się), ziewnęliśmy (ziewamy) i wtedy przypomnieliśmy sobie, że dziś ruszamy na spacer na łąkę (naśladujemy maszerowanie). Podbiegliśmy do okna (podbiegamy do ona). Słońce pięknie świeciło (ruchami rąk ruszamy jak promieniami). Szybko pobiegliśmy do kuchni, by zrobić kanapki( najpierw naśladujemy bieg, a następnie udajemy, że robimy kanapki). Spakowaliśmy kanapki, picie, koc i piłkę do plecaka  (udajemy, że pakujemy plecak). Ubrani odpowiednio zamknęliśmy drzwi i ruszyliśmy na łąkę (udajemy, że zamykamy drzwi domu i maszerujemy). Na chodniku było kilka kałuż, trzeba było je przeskoczyć (skaczemy), później trzeba było się wspiąć pod wysoką górkę (udajemy, że ciężko nam się idzie), na szczęście za chwilę mieliśmy już z górki ( biegniemy). Przed nami pojawiły się wielkie krzaki, by dojść na łąkę musieliśmy przez nie przejść (udajemy, że przedzieramy się przez krzaki). Później czekał nas już spokojny masz na polanę (idziemy spokojnie). W końcu dotarliśmy, rozłożyliśmy koc i rozejrzeliśmy się dookoła ( udajemy, że rozkładamy koc i rozglądamy się dookoła). Pogoda była znakomita, wkoło szumiały drzewa (podnosimy do góry ręce i szumimy) i fruwały ptaki (machamy rękami jak skrzydełkami). W końcu dotarliśmy na piękną łąkę.

  1. Kochani ,zobaczcie jak Bolek i Lolek poradzili sobie na wycieczce:

https://www.youtube.com/watch?v=5AhgvLOiqhY

  1. A teraz trochę łąkowej matematyki. Przygotowujemy sobie liczmany (mogą to być kredki, nakrętki, klocki). Przygotowujemy również liczby od 0 do 9 i znak „+” , „=”.

Zdania (to są nasze przykłady, Państwo mogą stworzyć dużo więcej zdań):

  • Do plecaka spakowaliśmy 5 kanapek, mama dołożyła nam jeszcze dwie kanapki. Ile kanapek mamy w plecaku?
  • Spakowaliśmy jedną baterię do latarki, tata dał nam jeszcze 7 baterii. Ile baterii mamy razem?
  • Idąc na łąkę ominęliśmy 4 kałuże, za chwilę ominęliśmy kolejne 5 kałuż. Ile kałuż ominęliśmy po drodze?
  • Na łące zobaczyliśmy 8 biedronek. Dwie odleciały. Ile biedronek zostało?
  1. Mieszkańcy łąki – zabawa z użyciem plasteliny – rysujemy dziecku lub dziecko samo próbuje narysować motyla, ślimaka, biedronkę itp. lub korzystamy z podanych przez nas wzorów. Dziecko używa plasteliny do wykonania obrazka.
  1. Zabawy z językiem angielskim i trochę ruchu:

https://www.youtube.com/watch?v=ZanHgPprl-0

Dzień 5

Temat:  Mieszkańcy łąki

 

  1. Na początek kilka zagadek:

Kiedy jest początek lata,

 

z płatka na płatek lata.

 

Dzięki jej pracowitości

 

miodek w domu mam dla gości. /pszczoła/

Latem mnie spotykaliście,

 

lubię jadać różne liście.

 

Kiedy boję się lub śpię,

 

do muszelki chowam się./ślimak/

 

W nocy widzi i poluje,

 

często głośno pohukuje.

 

A gdy z rana słonko wstaje,

 

na spoczynek się udaje. /sowa/

Choć nie widzi wcale,

 

radzi sobie doskonale.

 

Przed swym wrogiem w obawie,

 

ukrywa się pod kopcem w trawie. /kret/

Jestem mała i zielona,

 

w trawie całkiem zanurzona.

 

Moim hobby jest pływanie –

 

– stylem moim pływają panie.

 

Lubię także rechotanie –

 

– tego już nie lubią panie. /żaba/

Skrzydła piękne ma we wzory,

 

wszystkie na nich są kolory.

 

Kiedy nastają dni gorące,

 

dzieci biegają za nim po łące. /motyl/

Ich kryjówką bywa kwiatek,

 

ile kropek – tyle latek.

 

Ich skrzydełka są w kropeczki,

 

to są właśnie… /biedroneczki/

Zimą czeka go Afryka,

 

latem zaś go Polska wita,

 

duże gniazdo na kominie,

 

z tego właśnie ptak ten słynie. /bocian/

 

  1. Zabawa ruchowa – czarowanie. Będziemy się bawić, że dłonie rodzica otrzymały czarodziejskie moce i mogą zamienić dziecko w co tylko chcą. Zamieniamy dziecko w różne łąkowe zwierzęta np. bociana – dziecko porusza się jak bocian itd. Później może być zmiana ról i to dziecko będzie nas zamieniać w różne stworzeniaJ
  1. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

Nad kwiatami fruwają motyle – język wykonuje ruchy pionowe przy szeroko otworzonych ustach.

Dookoła kwiatów fruwają pszczoły – oblizywanie warg.

Muchy latają zygzakiem – język od kącika do kącika.

Biedronka ma kropki – „stawianie kropek” językiem na podniebieniu.

Ślimak wychodzi z muszli – język przeciska się między zębami.

Ślimak zsuwa się po listku – język „ślizga się” po podniebieniu.

  1. Ćwiczenia oddechowe.

Na łące wieje mały wiaterek – każde dziecko dmucha lekko na trzymany przed ustami pasek papieru. Teraz wiatr jest mocniejszy – dzieci dmuchają mocniej. (Wdech nosem – wydech ustami, długi, powolny). Wiatr się uspokoił. Możemy wąchać kwiaty (wdech nosem – wydech nosem)

  1. Wysłuchanie bajki „Zabawy na łące” – wykonanie ilustracji do bajki – technika dowolna.

https://abc.tvp.pl/25173672/zabawy-na-lace

  1. Zakodowane owady – serdecznie polecamy zakodowane karty pracy z tej strony:

https://karolowamama.blogspot.com/2020/03/zakodowane-owady-karty-do-pobrania.html

Zobacz wszystkie

Kronika

Projekt książka

Mijający tydzień upłynął Muchomorkom pod znakiem “KSIĄŻKI”. Dzieci dowiedziały się jak i z czego powstaje książka, kto to jest autor, gdzie można kupić książkę, a gdzie wypożyczyć. Dzieci były na wycieczce w księgarni oraz bibliotece.

Luty u Muchomorków

Luty u Muchomorków
W lutym, jak i każdym poprzednim miesiącu wiele się działo w naszej grupie. Muchomorki uczestniczyły w zajęciach z wykorzystaniem klocków lego, znakomicie bawiły się na Balu Walentynkowym oraz odwiedziły bibliotekę, gdzie pogłębiły swoją wiedzę na temat karnawału. Zachęcamy do obejrzenia zdjęć.

Zobacz wszystkie