IV Muchomorki

Grupa Muchomorki

Grupa Muchomorki prowadzona jest przez Panie:

  • Nauczycielki: Dorota Królikiewicz, Agata Płacheta
  • Pracownik obsługi: Maria Sadowska

Godziny:

  • pn: 8:00 – 16:00
  • wt: 8:00 – 16:30
  • śr: 8:00 – 16:30
  • cz: 8:00 – 16:30
  • pt: 8:00 – 16:30

Zajęcia dodatkowe:

  • rytmika
  • korektywa
  • język angielski
  • religia

Najnowsze ogłoszenia

Moi Przyjaciele – Zwierzęta 18.05 – 22.05

Dzień 1

Moi przyjaciele – pies, kot, chomik, papużki…18.05.20r.

  1. Wysłuchanie opowiadania:

„Pół Marzenia”

Joanna Rawecka

Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.

– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność – mówiła mama, a Ninka wiedziała już, że to słowo wiąże się z kolejną odmową.

Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileż by za to dała!

Pewnego ranka spotkała sąsiadkę panią Adę, która miała starszego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideały z marzeń Niny ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.

– Widzę, ze umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczyna delikatnie drapała Czarusia za uchem.

– Bardzo chciałabym mieć pieska  westchnęła Ninka. – ale moi rodzice nie chcą się zgodzić. Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:

– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność. „Znowu to samo” – powiedziała ze smutkiem Ninka.

– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo – można mieć psa „na pół”.

Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.

– Chciałabyś ze mną mieć Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.

Ninka aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawał jej się nawet piękny.

– Podzielimy się odpowiedzialnością, możesz przychodzić do mnie po szkole, a jak rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzić go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.

– Ojej! Dziękuję! – Wykrzyknęła Ninka i pobiegła z nowiną do domu.

– Pół psa? – zapytał tata nie rozumiejąc dokładnie o czym w pośpiechu opowiada mu córka.

– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – odpowiedziała dziewczyna czując, ze jest to bardzo mądre.

Odpowiedz na pytania: O czym marzyła Ninka?, dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośbę, co znaczy słowo odpowiedzialność?, kto pomógł Nince?, jak rozwiązała problem pani Ada? Jak należy opiekować się zwierzętami?, Jakie znacie zwierzęta domowe, które mają cztery łapy.

  1. „Moje ulubione zwierzę” – dzieci rysują ukochane zwierzątko takie, które mają lub takie o, którym marzą. Dodatkowo można narysować wszystkie zwierzęta domowe, które mają cztery łapy.
  1. „Wszedł kot na płot” – zabawa ruchowa. Rozkładamy na podłodze szarfy, lub sznurki połączone ze sobą. Zadanie polega na wejściu na sznurek i przejściu po nim na czworaka starając się utrzymać równowagę.
  1. „Pies” – praca plastyczna z elementów odpadowych. Wykonanie zwierzątka domowego z rolek po papierze toaletowym.

Przykład pieska z rolki po papierze toaletowym:

https://www.youtube.com/watch?v=tF0b6hkTWyc

  1. „Ile łap w koszyku?” – zabawa dydaktyczna.

Do zabawy potrzebne będą liczmany ok. 20 szt. Oraz komplet liczb i znaków (można je też narysować w trakcie zabawy). Wkładamy do koszyka pierwszego psa i pytamy, ile jest łap w koszyku? Cztery, tłumaczymy 0 + 4 = 4, dziecko zapisuje działanie za pomocą liczmanów i znaków. Następnie dokładamy następnego psa, ile jest teraz łap w koszyku 4+4=8, ponownie dziecko zapisuje działanie za pomocą liczmanów. Dalej można dołożyć kolejnego  psa a następnie wyjmujemy po kolei psy z koszyka, dziecko zapisuje działanie 12-4=8.

  1. Posłuchajmy:

https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns

https://www.youtube.com/watch?v=C2j3BhxIey0

Dzień 2

To co pływa, gryzie, piszczy 19.05.20r.

  1. Wysłuchanie wiersza M. Buczkówny „Tylko raz”.

Chcą żyć tak ja ty żyjesz,

Wszystkie na świecie zwierzęta-

I mrówki, i żaby, i żmije,

I pszczoła wiecznie zajęta

I paź królowej  – motyl

Niech fruwa tęczowozłoty

I ślimak środkiem dróżki

Niech pełznie, wystawia różki…

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

Biedronce, jak kropki liczy,

Jaskółce, jak gniazdo kleci

Jak pająk rozsnuwa sieci

Niech skacze pasikonik,

Niech świerszczyk w trawie dzwoni…

Dla nich kwitnie łąka,

Dla nich rośnie las.

Jak i Ty- żyją tylko raz

Odpowiedzcie na pytania: jakie zwierzęta zostały wymienione w wierszu?, które pływają?, które pełzają?, latają? Które gryzą? I dlaczego? Jak zachować się w sytuacji, gdy napotkamy na swojej drodze nieznajome zwierzę? Co zrobić w sytuacji gdy zostaniemy użądleni przez owada lub żmiję.

Co jest wspólnym marzeniem wszystkich zwierząt?

  1. „Jaka to nazwa? – zabawa dydaktyczna. Układanie wyrazów z liter. Z rozsypanki literowej ułóżcie nazwy zwierząt. Dzieci naklejają nazwę na kartce i rysują te zwierzątka.

Pomocny link:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/10/DOMOWI-ULUBIE%C5%83CY-1.pdf

  1. Ćwiczenie motoryki małej.

Karty pracy:

https://mamotoja.pl/pub/gry_i_zabawy/lamiglowki/polacz_cienie_zwierzatka.pdf

https://3.bp.blogspot.com/-fSpGTumebxM/XMlNPakz6EI/AAAAAAAAE54/8Pvmny6At4gKsFsB38akWYrYH43bQAKHQCLcBGAs/s1600/cienie-2.png

https://1.bp.blogspot.com/-DcyfnRgIhgc/W8yZyAWwH4I/AAAAAAAAMcg/4M7OHIoCi9IwD-JjwvRWa13Extlqr7DkwCEwYBhgL/s1600/06.jpg

  1. Poruszajmy się i pośpiewajmy:

https://www.youtube.com/watch?v=GukdT4gUlZs

przypomnienie słownictwa – animals:

https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0

rozpoznawanie odgłosów:

https://www.youtube.com/watch?v=BgHNbUD_Uz0

Dzień 3

Uwaga! Groźne zwierzę 20.05.20r.

  1. „Zwierzęta leśne” – rozmowa na temat zwierzą dziko żyjących w lasach. Oglądanie albumów, stron internetowych poświęconych mieszkańcom polskich lasów.

 

  1. „Znajdź zwierzę takie jak Ty”? – szukamy swoich ulubionych zwierząt.

Najpierw rozpoznajcie odgłosy, które zwierzęta występują w naszych lasach?:

https://www.youtube.com/watch?v=VtEJn5UV1Vg

 

Odnajdujemy swoje ulubione zwierzę dziko żyjące w polskich lasach np.na planszy pokazowej nauczyciela. Rysują je na kartce i podpisują.

 

  1. „Bądźmy bezpieczni” – dzieci tworzą swój kodeks bezpiecznego zachowania w sytuacji spotkania niebezpiecznego zwierzęcia. Najpierw odpowiadają na pytania: Czy wszystkie zwierzęta są przyjazne? Czy można pogłaskać nieznajome zwierzę? Czy należy uciekać np. przed psem, który nas goni? Czy można odwracać się tyłem do dużych nieznanych zwierząt? W jakich sytuacjach zwierzęta mogą stać się agresywne?

Jakie sygnały wysyła pies, który chce zaatakować: jeży sierść, kładzie uczy, stoi sztywno, ma uniesiony ogon, odsłonięte zęby, warczy.

Przećwiczcie bezpieczną pozycję „żółwik”:

https://www.youtube.com/watch?v=5rHrnbMbwZs

 

  1. „Żółwie w terrarium” – Zabawa dydaktyczna.

Wyrzucamy kostkę np. 5 oczek i mówimy: w moim terrarium jest 5 dużych żółwi i dwa małe 5 i 2 to 7. Układamy działanie 5+2=7. W następnej kolejności kostkę domina losuje dziecko.

  1. „Akwarium” – praca plastyczna. Na foli aluminiowej namalujcie spokojne błękitne fale. Z kolorowego papieru wytnijcie roślinki i glony. Z tektury wytnijcie kształty rybek i ozdóbcie je. Z kolorowych tasiemek i sznurków doklejcie ogony. Z rozsypanki literowej ułóżcie wyraz – akwarium. Skorzystajcie z wzoru wyrazu.
  1. Tańce i zabawy:

Dzień 4

Wizyta w ZOO 21.05.20r.

  1. „Zwierzęta Wielkiej Piątki Afryki” – poznanie zwierząt zaliczanych do wielkiej Piątki Afryki. Są to: słoń afrykański, nosorożec czarny, lew, bawół afrykański, lampart.

Przyjrzyjcie się dokładnie wyglądowi tych zwierząt. Narysujcie to, które podoba Ci się najbardziej.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielka_pi%C4%85tka_Afryki

  1. „Bilety do ZOO” -zabawa dydaktyczna. Do zabawy będą potrzebne monety i banknoty. Dzieci układają sylwety ilustrujące opowiadanie.

Zagadka 1: Adam chce kupić bilet do ZOO dla siebie i taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka 4zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet? Wybierzcie odpowiedni monety i ułóżcie je. Czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty?

Zagadka 2: Adam zaprasza do ZOO Adę ile zapłacą za bilety?

Zagadka 3: Ada idzie do ZOO z mamą. Ile zapłacą za bilety?

  1. „Masażyk” – masaż pleców do fragmentu wiersza B. Kołodziejskiego.

Tu w ZOO zawsze jest wesoło (masujemy plecy otwartymi dłońmi)

Tutaj małpki skaczą wkoło (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)

Tutaj ciężko chodzą słonie (naciskamy płaskimi dłońmi)

Biegną zebry niczym konie (lekko stukamy pięściami)

Żółwie wolno ścieżką człapią (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)

W wodzie złote rybki chlapią (muskamy raz jedną raz druga ręką)

  1. „Plan ZOO” – wykonanie planu ZOO przy pomocy: farb i flamastrów, wykonanie sylwet zwierzą z plasteliny lub kartonu, z zaznaczeniem np. basenu hipopotama, ptaszarni, małpiarni.

Przykłady map:

http://fanizoo.blogspot.com/p/mapy-zoo.html

  1. „Z jak zebra” –wyszukiwanie głoski „z” w nazwach zwierząt, narysujcie jak najwięcej zwierząt, których nazwa rozpoczyna się na głoskę „z”.
  1. Tańce i zabawy:

https://www.youtube.com/watch?v=GoSq-yZcJ-4

https://www.youtube.com/watch?v=2o332s5Hl0c

Dzień 5

U weterynarza

  1. „U weterynarza” – rozmowa na temat zawodu weterynarza. Jak nazywa się lekarz, który leczy zwierzęta? Czym zajmuje się weterynarz? Jak pomaga zwierzętom? Jakie musi mieć cechy charakteru aby być dobrym lekarzem dla zwierząt?
  1. „W lecznicy” – zabawa naśladowcza. Do zabawy proponujemy przygotować, pluszaki najlepiej zwierzątka, będą pacjentami przygotować gabinet, zgromadzić w nim narzędzia niezbędne do leczenia zwierząt, ozdobić gabinet „plakatami” – przedstawiającymi radosne, zdrowe zwierzęta.
  1. „Przygoda Reksa” – zachęcamy do stworzenia historyjki obrazkowej. Można spróbować opowiedzieć historię Reksa, który stanie na szkło, będzie go bolała łapa i trzeba będzie iść do weterynarza po pomoc. Jedno wydarzenie narysujcie na jednej kartce. Tak aby można było z nich ułożyć historyjkę.
  1. „Uciekająca jaszczurka” – zabawa ruchowa. Dzieci kładą się na brzuchu i za pomocą kończyn jednej strony ciała, próbują poruszać się do przodu.
  1. „Marta mówi- u weterynarza” oglądanie bajki, obserwacja – jak wygląda gabinet weterynarza, jakie narzędzia można tam znaleźć.

https://www.youtube.com/watch?v=KjirS6uSM9g

U weterynarza:

https://www.youtube.com/watch?v=ivROH2R1H2k

Dodatkowo zadania grafomotoryczne:

Rysowanie oburącz:

http://terapiapl.blogspot.com/2019/05/rysowanie-oburacz-cz2.html

Cieniozwierzęta:

https://lifehacking.pl/cieniozwierzeta-opowiedz-dziecku-wlasna-bajke/

Propozycje rozwijające zainteresowania:

Akwarium z kartonu

Propozycje dla dzieci do indywidualnej pracy:

Tor przeszkód

Majówka na łące 11.05-15.05

Drogie Muchomorki,

W tym tygodniu odkładamy nasze książki na półkę. Za to potrzebne nam będą : białe i kolorowe kartki, kredki, farby, plastelina itp. i duuużo pozytywnej energii. Kochani dalej pozostajemy na łące i czekamy z niecierpliwością na wasze prace!!!! Ściskamy Was mocno! Powodzenia

 

Dzień 1

Temat : Obserwujemy przyrodę

  1. „ Żaba i bocian”- zabawa ruchowa przy piosence . Na początku niech dzieci wysłuchają piosenki. Za drugim razem dziecko tańczy , my możemy razem z nim, na przerwę w muzyce dziecko zastyga w jakiejś pozie i nie może się poruszyć. Powtarzamy to kilka razy.

https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg

  1. Wysłuchanie wywiadu z bocianem:

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

pytania do wywiadu:

– Gdzie wyruszają bociany, kiedy u nas robi się coraz zimniej?

– Czy bociany lubią chłód?

– Czy bociany zawsze wracają do swojego gniazda?

– jak stare potrafią być bocianie gniazda?

– bociany przynoszą dzieci czy szczęście?

  1. „Żaba” – odkodowywanie ukrytego rysunku
  1. „Gra w zielone”- dzieci maszerują w koło po pokoju , podskakują jak żabki . Na hasło „ zielony” jak najszybciej przynoszą coś zielonego. Zabawę powtarzamy kilka razy i za każdym razem dziecko przynosi inną rzecz.
  1. Żaba- praca plastyczna wyklejanie bibułą lub kawałkami papieru kolorowego żaby i stworzenie maski  lub wykonanie bociana np.:

https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/04/bocian-z-papieru-praca-plastyczna/

  1. Przeliczanie w zakresie 10 i rozwijanie spostrzegawczości J
  1. Zabawy z językiem angielskim :

https://www.youtube.com/watch?v=WSC-gHBU_d0

https://www.youtube.com/watch?v=GOMO41Oa98k

Karty pracy – można wydrukować, przerysować, stworzyć coś podobnego 😉

Dzień 2

 

Temat : Pracowite pszczoły

  1. Wprowadzenie do zajęć – rozwiązanie zagadki:

„Pasiasty muzykant

gdzieś na łące bzyka.

Latem lata, ile sił.

Zbiera z kwiatów złoty pył.

Jest pracowita, a cały jej trud,

z pewnością docenisz, jeśli lubisz miód.” /pszczoła/

  1. Czytamy dzieciom bajkę ” O pszczołach i Matce Naturze”

Następnie, podczas dyskusji, poszukajmy z dziećmi odpowiedzi na pytania:

  • czy pszczoły żądlą dla zabawy lub ze złośliwości?
  • czy pszczoła może użądlić wiele razy?
  • co dzieje się z pszczołą, gdy użądli?
  • w jakich sytuacjach pszczoła może użądlić?
  • co pszczoły zbierają w kwiatach i w jakim celu?

Następnie wyjaśnij dzieciom, że pszczoły nie żądlą bez potrzeby, bo po użądleniu, gdy

stracą swe żądło, umierają. Niebezpieczne mogą być wtedy, gdy się czegoś boją, poczują

się zagrożone lub zaatakowane. Dlatego też, jeśli zobaczymy pszczołę zbierającą pokarm

z kwiatów, nie należy panikować. Owad raczej nie zwróci na nas uwagi, jeśli nie będziemy

go próbowali łapać czy odganiać. Jeśli znajdziemy się w pobliży uli nie należy do nich zbyt

blisko podchodzić. Ul to dom pszczół i jeśli podejdziemy do niego, to mogą potraktować

nas jak zagrożenie i użądlić. Natomiast jeśli pszczoła wleci do mieszkania, najlepiej szeroko

otworzyć okno i poczekać, aż sama wyleci. Nie należy biegać, piszczeć, czy atakować owada.

  1. Wysłuchanie piosenki + wspólny taniec:

https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak

  1. Pokazujemy dzieciom zdjęcia trzmiela, osy i szerszenia.

Wytłumacz im, że oprócz pszczoły są również inne pasiaste owady i niektóre z nich mogą być niebezpieczne. O ile trzmiel jest raczej łagodny, to spotkanie z osą czy szerszeniem może być bardziej niebezpieczne.

Są to owady, które mogą być agresywne, zwłaszcza jeśli jesteśmy w pobliżu ich gniazda lub jeśli odganiamy je od jedzenia (np. słodkich owoców, napojów). Dlatego latem trzeba uważać jeśli chcemy jeść na dworze owoc czy słodycze lub pijemy napoje (osy mogą wchodzić do butelek ze słodkimi napojami, trzeba uważać, by nie wypić ich razem z napojem).

Teraz pokażmy dzieciom zdjęcie bzyga. Zapytaj, czy przypomina pokazane wcześniej owady.

Wytłumacz im, że pomimo podobnego wyglądu bzyg jest niegroźną muchą, która nie ma

nawet żądła. Naucz dzieci słowa kamuflaż i wyjaśnij, co ono oznacza. Wytłumacz, że wygląd

bzyga to kamuflaż – przebranie. Choć jest zupełnie niegroźny, to dzięki paskom inne zwierzęta

myślą, że jest groźny i może użądlić. Dzięki temu bzyg jest bezpieczny, bo nie jest atakowany

(drapieżnik, który miał już do czynienia z pszczołą, osą czy szerszeniem na pewno pamięta

to bolesne zdarzenie i unika wszystkich pasiastych owadów).

  1. „Lot Trzmiela”- zabawa ruchowa do muzyki. Dzieci machają rączkami jak skrzydełkami i głośno buczą, gdy muzyka ucichnie trzmiele kucają i zasypiają. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.

https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY

  1. Zabawa wyrazami – dzieci dzielą wyrazy na sylaby, wyodrębniają pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie np. : pszczoła, natura, miód, kwiat, ul, owady.
  2. Zabawa z kartami pracy m.in.:

Sekwencje:

http://domowenauczanie.pl/edukacja-przedszkolna/sekwencja/

http://dobrzesiebaw.pl/wiosenne-karty-pracy-do-pobrania-prace-plastyczne-pszczoly/

  1. Pszczoły na łące – praca plastyczna z wykorzystaniem farb. Dzieci rysują łąkę pełną kwiatów oraz pszczoły, które na niej pracują.

Dzień 3.

 

Temat: Zdrowe przekąski na piknik

  1. Zabawy z językiem angielskim, które wprowadzą nas w dzisiejszy temat:

https://www.youtube.com/watch?v=ykTR0uFGwE0

  1. Dzieci naśladują czynności: mycie rąk, krojenie nożem na desce kuchennej, jedzenie posiłku.
  1. Wysłuchanie wiersza S. Karaszewskiego pt. ,,Dla każdego coś zdrowego” oraz omówienie jego treści zwracając szczególną uwagę na produkty zdrowe i niezdrowe.

,,Jeśli chcesz się żywić zdrowo, jadaj zawsze kolorowo!

Jedz owoce i jarzyny, to najlepsze witaminy!

Jedz razowce z grubym ziarnem, zdrowe jest pieczywo czarne!

Na kanapkę, prócz wędliny, połóż listek zieleniny!

I kapusta, i sałata, w witaminy jest bogata!

Oprócz klusek i kotleta niech się z jarzyn składa dieta!

Jedz surówki i sałatki, będziesz za to piękny, gładki!

Gotowane lub duszone zawsze zdrowsze niż smażone!

Mleko, jogurt, ser, maślanka – to jest twoja wyliczanka.

Chude mięso, drób i ryba to najlepsze białko chyba!

Sok warzywny, owocowy, kolorowy jest i zdrowy!

Kto je tłusto i obficie ten sam sobie skraca życie!

Bób, fasola, groszek, soja – to potrawa będzie twoja.

Sosy lepsze są niż tłuszcze, niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!

Zostaw smalec, dolej olej, niech na olej będzie kolej!

Dobra także jest oliwa, bo dla zdrowia sprawiedliwa!”

  1. ,,Piramida żywienia” – pokaz, omówienie, wskazanie wartości odżywczych niektórych produktów.
  1. Zabawa dydaktyczna: ,,Jak żyć zdrowo – prawda czy fałsz”. Czytamy hasła, jeśli dzieci się z tym zgadzają – klaszczą w ręce i mówią: ,,tak, to prawda!”; jeśli się nie zgadzają – tupią nogami mówiąc: ,,nie, to nieprawda!”.

-należy jeść dużo owoców i warzyw;

-myjemy owoce i warzywa przed jedzeniem;

-spożywamy posiłki brudnymi rękami;

-jedzenie należy spożywać w spokoju;

-brak witamin sprzyja zdrowiu;

-myjemy ręce przed jedzeniem;

-posiłki należy jeść powoli i dokładnie rozgryzać spożywane potrawy;

-słodycze należy  jeść w małych ilościach;

-warzywa i owoce nie zawierają żadnych witamin;

-nie należy jeść dużo przed snem;

-myjemy zęby raz w roku;

-pożywienie należy połykać w całości;

-wystarczy jeden posiłek dziennie;

-owoce i warzywa to bogate źródło witamin;

-należy codziennie pić mleko i jeść nabiał;

-słodycze dbają o ładny i zdrowy wygląd naszych zębów;

-warzywa, owoce i produkty mleczne niszczą nasze zdrowie;

-hamburgery są bardzo zdrowe;

-coca – cola niszczy zęby mleczne dzieci.

  1. Zabawa ruchowa: ,,Zanieś śniadanie”.

Dzieci trzymają  ,,tace ze śniadaniem”  (papierowa tacka jednorazowa z woreczkiem lub klockiem itp.) Zadaniem dzieci jest pokonanie ze śniadaniem małego toru przeszkód (wg. pomysłu dziecka i rodzica) tak by nic nie spadło z talerzyka.

  1. Wykonanie razem z rodzicem czegoś pysznego do jedzenia. Czekamy na zdjęcia oraz przepisyJ

Dzień 4

 

Temat:  Zabawy na wiosennej łące

 

  1. Opowieść ruchowa( opowiadamy, co robimy i naśladujemy to ruchem, dzieci naśladują nas lub same podejmują daną aktywność).

My wymyśliłyśmy taką opowieść, każdy może użyć własnej wyobraźniJ :

Wstaliśmy z rana (przeciągamy się), ziewnęliśmy (ziewamy) i wtedy przypomnieliśmy sobie, że dziś ruszamy na spacer na łąkę (naśladujemy maszerowanie). Podbiegliśmy do okna (podbiegamy do ona). Słońce pięknie świeciło (ruchami rąk ruszamy jak promieniami). Szybko pobiegliśmy do kuchni, by zrobić kanapki( najpierw naśladujemy bieg, a następnie udajemy, że robimy kanapki). Spakowaliśmy kanapki, picie, koc i piłkę do plecaka  (udajemy, że pakujemy plecak). Ubrani odpowiednio zamknęliśmy drzwi i ruszyliśmy na łąkę (udajemy, że zamykamy drzwi domu i maszerujemy). Na chodniku było kilka kałuż, trzeba było je przeskoczyć (skaczemy), później trzeba było się wspiąć pod wysoką górkę (udajemy, że ciężko nam się idzie), na szczęście za chwilę mieliśmy już z górki ( biegniemy). Przed nami pojawiły się wielkie krzaki, by dojść na łąkę musieliśmy przez nie przejść (udajemy, że przedzieramy się przez krzaki). Później czekał nas już spokojny masz na polanę (idziemy spokojnie). W końcu dotarliśmy, rozłożyliśmy koc i rozejrzeliśmy się dookoła ( udajemy, że rozkładamy koc i rozglądamy się dookoła). Pogoda była znakomita, wkoło szumiały drzewa (podnosimy do góry ręce i szumimy) i fruwały ptaki (machamy rękami jak skrzydełkami). W końcu dotarliśmy na piękną łąkę.

  1. Kochani ,zobaczcie jak Bolek i Lolek poradzili sobie na wycieczce:

https://www.youtube.com/watch?v=5AhgvLOiqhY

  1. A teraz trochę łąkowej matematyki. Przygotowujemy sobie liczmany (mogą to być kredki, nakrętki, klocki). Przygotowujemy również liczby od 0 do 9 i znak „+” , „=”.

Zdania (to są nasze przykłady, Państwo mogą stworzyć dużo więcej zdań):

  • Do plecaka spakowaliśmy 5 kanapek, mama dołożyła nam jeszcze dwie kanapki. Ile kanapek mamy w plecaku?
  • Spakowaliśmy jedną baterię do latarki, tata dał nam jeszcze 7 baterii. Ile baterii mamy razem?
  • Idąc na łąkę ominęliśmy 4 kałuże, za chwilę ominęliśmy kolejne 5 kałuż. Ile kałuż ominęliśmy po drodze?
  • Na łące zobaczyliśmy 8 biedronek. Dwie odleciały. Ile biedronek zostało?
  1. Mieszkańcy łąki – zabawa z użyciem plasteliny – rysujemy dziecku lub dziecko samo próbuje narysować motyla, ślimaka, biedronkę itp. lub korzystamy z podanych przez nas wzorów. Dziecko używa plasteliny do wykonania obrazka.
  1. Zabawy z językiem angielskim i trochę ruchu:

https://www.youtube.com/watch?v=ZanHgPprl-0

Dzień 5

Temat:  Mieszkańcy łąki

 

  1. Na początek kilka zagadek:

Kiedy jest początek lata,

 

z płatka na płatek lata.

 

Dzięki jej pracowitości

 

miodek w domu mam dla gości. /pszczoła/

Latem mnie spotykaliście,

 

lubię jadać różne liście.

 

Kiedy boję się lub śpię,

 

do muszelki chowam się./ślimak/

 

W nocy widzi i poluje,

 

często głośno pohukuje.

 

A gdy z rana słonko wstaje,

 

na spoczynek się udaje. /sowa/

Choć nie widzi wcale,

 

radzi sobie doskonale.

 

Przed swym wrogiem w obawie,

 

ukrywa się pod kopcem w trawie. /kret/

Jestem mała i zielona,

 

w trawie całkiem zanurzona.

 

Moim hobby jest pływanie –

 

– stylem moim pływają panie.

 

Lubię także rechotanie –

 

– tego już nie lubią panie. /żaba/

Skrzydła piękne ma we wzory,

 

wszystkie na nich są kolory.

 

Kiedy nastają dni gorące,

 

dzieci biegają za nim po łące. /motyl/

Ich kryjówką bywa kwiatek,

 

ile kropek – tyle latek.

 

Ich skrzydełka są w kropeczki,

 

to są właśnie… /biedroneczki/

Zimą czeka go Afryka,

 

latem zaś go Polska wita,

 

duże gniazdo na kominie,

 

z tego właśnie ptak ten słynie. /bocian/

 

  1. Zabawa ruchowa – czarowanie. Będziemy się bawić, że dłonie rodzica otrzymały czarodziejskie moce i mogą zamienić dziecko w co tylko chcą. Zamieniamy dziecko w różne łąkowe zwierzęta np. bociana – dziecko porusza się jak bocian itd. Później może być zmiana ról i to dziecko będzie nas zamieniać w różne stworzeniaJ
  1. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

Nad kwiatami fruwają motyle – język wykonuje ruchy pionowe przy szeroko otworzonych ustach.

Dookoła kwiatów fruwają pszczoły – oblizywanie warg.

Muchy latają zygzakiem – język od kącika do kącika.

Biedronka ma kropki – „stawianie kropek” językiem na podniebieniu.

Ślimak wychodzi z muszli – język przeciska się między zębami.

Ślimak zsuwa się po listku – język „ślizga się” po podniebieniu.

  1. Ćwiczenia oddechowe.

Na łące wieje mały wiaterek – każde dziecko dmucha lekko na trzymany przed ustami pasek papieru. Teraz wiatr jest mocniejszy – dzieci dmuchają mocniej. (Wdech nosem – wydech ustami, długi, powolny). Wiatr się uspokoił. Możemy wąchać kwiaty (wdech nosem – wydech nosem)

  1. Wysłuchanie bajki „Zabawy na łące” – wykonanie ilustracji do bajki – technika dowolna.

https://abc.tvp.pl/25173672/zabawy-na-lace

  1. Zakodowane owady – serdecznie polecamy zakodowane karty pracy z tej strony:

https://karolowamama.blogspot.com/2020/03/zakodowane-owady-karty-do-pobrania.html

Na łące 4.05.2020 – 8.05.2020

Dzień 1

Temat dnia : Rośliny na łące

1.„Łąka” – rozmowa z dziećmi na podstawie opowiadania O. Masiuk i ilustracji w KP 4.5 (wspólne nazywanie roślin i zwierząt mieszkających na łące); słuchanie opowiadania; odpowiadanie na pytania do tekstu i opowiadanie o ilustracji; składanie obrazka z 9 części.  Po omówieniu obrazka dzieci rozcinają ilustrację i ponownie ją składają i naklejają na kartkę.

Pytania do tekstu:

  • Dlaczego dzieci źle się czuły w przedszkolu i chciały wyjść?
  • Do czego porównały siedzenie w Sali?
  • Co zaproponowała Pani?
  • Co usłyszały dzieci podczas wycieczki?
  • Co zobaczyły dzieci podczas wycieczki?
  • Co dzieci poczuły podczas wycieczki?
  • Jakich mieszkańców łąki dzieci zobaczyły lub usłyszały

2.„Na łące” – jeżeli w bliskiej odległości od miejsca zamieszkania jest łąka i mamy taką możliwość by wyjść to organizujemy wycieczka na łąkę (lub do ogródka); poznanie ekosystemu łąkowego; zbieranie eksponatów roślinnych; dokumentowanie obserwacji za pomocą rysunku. Można ze sobą zabrać lupy, koce, kartki i kredki. Dzieci mogą narysować to, co zaobserwowały.

  1. „Kolorowa łąka” – zabawa plastyczna : wykonanie biedronki lub motyla. Proponujemy wykonanie ich metodą orgiami. Można również narysować kredkami lub namalować farbami.

Biedronka – https://kreatywnymokiem.pl/biedronka-origami-zwierzaki-cudaki/    lub https://mamatosiaczka.blogspot.com/2017/04/szybka-biedronka-z-papieru-jak-zrobic.html

motyl – http://lubietworzyc.blogspot.com/2013/02/motyl-origami.html

4.„Taniec motyli” – zabawa muzyczna improwizacyjna do muzyki klasycznej np. do utworu Walc Kwiatów P. Czajkowskiego. Dzieci mogą mieć kolorowe wstążki, apaszki , chustki – są motylami. Dzieci najpierw słuchają odtwarzanej muzyki, później próbują do niej zatańczyć.

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

5.„Co rośnie na łące?” – działanie dzieci; tworzenie zielnika; odszukiwanie roślin w publikacjach (atlasy). Wyszukiwanie zdjęć roślin, które rosną na łące

  1. 4 maja Dzień Strażaka- warto o tym wspomnieć dzieciom:

https://www.youtube.com/watch?v=iF6SjfE7gbU

https://www.youtube.com/watch?v=kHbhZejq2q0

  1. Karty pracy ze Strażakami – można obejrzeć, wydrukować, przerysować.

(Skany kart pracy , opowiadań, umieszczone na stronie dla rodziców)

  1. Zabawy z językiem angielskim – powtarzamy codzinnie:

https://www.youtube.com/watch?v=C6ljGXMMB-g

Dzień 2:

Temat: Zwierzęta na łące

  1. „Kosi, kosi łapki” – zabawa paluszkowa. Kosi (palec mały ręki prawej dotyka kciuka ręki lewej), kosi (kciuk ręki prawej dotyka palca małego ręki lewej), łap – (serdeczny prawy dotyka kciuka lewego), -ki( prawy kciuk dotyka palca lewego serdecznego), poje- (środkowy prawy dotyka kciuka lewego), -dziem do (prawy kciuk dotyka palca środkowego lewego), bab- (wskazujący prawy dotyka kciuka lewego), -ki (kciuk prawy dotyka palca wskazującego lewego) itd., aż do końca wiersza. Całą sekwencję ruchów powtarzamy 3 razy.

Ko/si, ko/si/łap/ki

Poje/dziem do/bab/ki

Bab/ka/da/ nam/se/ra

A dzia/dek/ser/wat/ki

  1. „Kto po łące chodzi na łapach?” – działanie dzieci; oglądanie ilustracji w książkach; słuchanie wiersza i rozmowa na podstawie jego treści; analiza wyrazowa zdania. Dzieci obserwują zdjęcia mieszkańców łąki poruszających się na łapach. Sprawdzają ile łap ma każde zwierzę, przeliczają łapy. Następnie czytamy wiersz Bożeny Formy „Krecik”.

Film o łące: https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

Pytania:

  • Jak wygląda kret?
  • Gdzie żyje kret?
  • Dzięki czemu może kopać korytarze?
  • Do czego są porównane łapki kreta?
  • Ile łap mają dwa krety?

Pokazujemy dzieciom zdjęcie dwóch kretów. Dzieci przeliczają łapy dwóch kretów i odpowiadają ile ma każdy z nich, a ile mają razem. Następnie układają zdanie: Kret ma cztery łapy (możemy przygotować wyrazy , pokazać je dzieciom i przeczytać). Dzieci analizują zdania, dzielą je na wyrazy i wyodrębniają wyraz „łapy”. Piszemy wyraz „Łapa”, dziecko może przepisać ten wyraz.

  1. „Ł jak łapa” – wprowadzenie litery ł z wykorzystaniem KP 4.6.
  • Odwołujemy się do wyrazu „łapa” i wprowadzamy literę ł, Ł.
  • „Wyszukiwanie głoski ł” oraz „ Czy jest tu głoska ł” – analiza i synteza słuchowa wyrazów.
  • Wypowiadamy różne wyrazy, gdy dziecko usłyszy głoskę „ł”,  wykonują wcześniej ustalony ruch,. np.: podnoszą się lub siadają na miejsce (głoska w środku, nana końcu, na początku wyrazu).
  1. „Łasica goni kreta” – zabawa ruchowa na czworakach. Dajemy dziecku szarfę/ apaszkę itp. i wkładamy z tyłu w spodnie dziecka ( to będą krety), dorosły jest łasicą. Wszyscy chodzą na czworakach. Dorośli mają za zadanie złapać kreta i wyjąc mu szarfę. Później może być zmiana ról.
  2. „Taniec kreta z łasiczką” – zabawa taneczna do piosenki „Nie chcę cię znać”. Stajemy naprzeciwko siebie:

Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię znać – cztery kroki do tyłu z jednoczesnym gestem odpychania wykonywania raz jedną, raz drugą ręką.

Chodź do mnie, chodź do mnie, rączkę mi daj – cztery kroki do przodu z jednoczesnym gestem przywoływania wykonywanym raz jedną, raz drugą ręką.

Prawa mi daj – podajemy sobie prawe ręce.

Lewą mi daj – podajemy sobie lewe ręce

I już się na mnie nie gniewaj – tańczymy w kółeczku

https://www.youtube.com/watch?v=MMlx_1ja9XI

6.„Dama z łasiczką” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem Cz 68; utrwalenie litery ł, Ł i ćwiczenia w czytaniu.

  1. „Ile kroków do domu” – zabawa ruchowa z elementem mierzenia. Dajemy dziecku klocek, najlepiej to zrobić tam, gdzie jest trochę przestrzeni, by dziecko w nic nie uderzyło, dziecko turla klocek. Tak, gdzie ten się zatrzyma jest dom dziecka. Dziecko mierzy odległość za pomocą kroków.

8.„Zwierzęta na łące” – zabawa plastyczna; malowanie kredkami pastelowymi; redagowanie i układanie z rozsypanki podpisu do pracy. Dzieci malują dowolne zwierzę mieszkające na łące i mające łapy. Dzieci podpisują pracę , my możemy napisać wyrazy „ Panorama łąki”, a dzieci mogą przepisać.

  1. Zabawy z językiem angielskim:

https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU

(Skany kart pracy , opowiadań, umieszczone na stronie dla rodziców)

Dzień 3

Temat: Owady

1.Zabawy z językiem angielskim:

https://www.youtube.com/watch?v=bWUgZm_AE64

2.„Rozśpiewana łąka” – rozpoznawanie odgłosów zwierząt zamieszkujących łąkę.  Dzieci starają się rozpoznać prezentowane odgłosy.

  1. „Gdzie się podziały nasze kropeczki?” – zabawa matematyczna na podstawie opowiadania J. Modelskiej i KP 4.7; wprowadzenie liczby 0 jako znaku zbioru pustego.

Pytania:

  • Co przydarzyło się biedronkom?
  • Kto im pomógł?
  • Co zrobili przyjaciele biedronek z łąki?

Prezentujemy dzieciom liczbę 0. Dzieci opisują jej kształt, porównują ją do znanych sobie kształtów. Odszukują ją wśród znanych liczb. Następnie przygotowujemy kartki białe, obok układamy różne liczby ( 0-9). Dzieci układają na każdej kartce tyle figur geometrycznych, ile pokazuje liczba przy kartce. Możemy zmienić liczby na inne, dzieci zmieniają zbiory przez dokładanie lub zabieranie (jak nie mamy figur geometrycznych możemy wykorzystać klocki, nakrętki, kredki itp.). przy jednej kartce rysujemy 0. Za każdym razem dzieci wskazują gdzie jest najmniej, a gdzie najwięcej. Mogą układać kartki wg. Rosnącej lub malejącej liczby elementów. Na koniec dzieci wykonują ćwiczenia w KP 4.7

  1. „Łąka” – zabawy muzyczno-ruchowe i grafomotoryczne przy piosence z wykorzystaniem PiL 66;

https://www.hungama.com/song/%C5%9Apiewam-na-%C5%82%C4%85ce/50049885/

  1. „Kto mieszka na łące” – mieszkańcy łąki – film o robakach:

https://www.youtube.com/watch?v=8krnRKa9jWI

dzieci dokonują analizy i syntezy głoskowej niektórych nazw np. : żaba, motyl, żuk, stonka, trawa, skowronek

  1. „Śpiewam na łące” – nauka słów 2 i 3 zwrotki piosenki.
  2. „Zwierzęta do domu” – zabawa ruchowa – można stworzyć dzieciom tor przeszkód wykorzystując elementy domowe np. czołganie po panelach, przejście na czworaka po dywanie, skok z poduszki na poduszkę, przejście pod krzesłem, skoki na jednej nodze, itp.

8.„Wiosenne kwiaty” – zabawa plastyczna; dzieci mają różne kształty figur geometrycznych (mogą być wycięte lub do odrysowania). Za ich pomocą komponują rysunek składający się z kwiatów.

Dla chętnych:

  1. „Kolorowe owady” – praca konstrukcyjna z wykorzystaniem materiałów recyklingowych. Np. motyla / pszczoły z rolek po papierze toaletowym, wykorzystane nakrętek i innych elementów, które pomogą w stworzeniu owada:

https://www.panikredka.pl/2018/04/zrobic-motyla-rolki.html

http://maluchwdomu.pl/2015/05/owady-z-rolek-papieru.html

  1. Stworzenie poidełka dla owadów:

https://www.haart.pl/2020/04/poidelko-dla-owadow/

http://www.czekoada.pl/2020/04/poidelko-dla-pszczol.html

(Skany kart pracy , opowiadań, umieszczone na stronie dla rodziców)

Dzień 4

Temat: Na łące – żabki

  1. „Śpiewam na łące” – nauka 4 zwrotki piosenki.

2.„Zielone” – zabawa ruchowa; odszukiwanie zielonego koloru, a my to trochę urozmaicimy i dołączymy znaną dzieciom zabawę kolorami po angielsku.

Rodzic: Grasz w zielone?

Dziecko : Gram

Rodzic: Masz zielone?

Dziecko: Mam.

Dziecko szuka czegoś zielonego w swoim otoczeniu i albo dotyka tego ręką lub przynosi rodzicowi. Można się tak bawić, aż nam starczy kolorów w otoczeniu. A tutaj szukanie kolorów po angielsku, bawimy się tak, że dzieci słuchają, chodzą po pokoju, kiedy usłyszą „Find something blue….” To dopiero wtedy szukają danego koloru.

https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA

  1. „Zielona gąsienica” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem PiL 67; kodowanie i dekodowanie czynności matematycznych zawartych w opowiadaniach (zadania). Potrzebujemy do tego konturu gąsienicy (czarno – biały) ( kółka narysowane na białej kartce),na których zostały umieszczone liczby od 0 do 9. Taką samą gąsienicę, tylko ,że z każdym kółkiem w innym kolorze mamy na drugiej kartce, którą widzi dziecko. Przygotowujemy liczmany, komplet liczb ze znakami = + (wszystko można narysować i wyciąć małe kartoniki dla dziecka).

My podajemy zdanie, dzieci najpierw układają liczmany zgodnie z jego treścią, pomiędzy liczbami umieszczają właściwe znaki, otrzymują wynik, na kartce z konturem czarno – białym kolorują po kolei gąsienice na takie kolory jaki otrzymały wynik. (film z instruktarzem dołączony do plików na dany dzień)

Proponowane zdania: np.

  • Na listku siedziała jedna żabka, potem wskoczyły na niego jeszcze dwie żabki. Ile żabek było na listku? (1+2=3)
  • W stawie były dwie żabki. Obie z niego wyskoczyły. Ile żabek zostało? W przypadku 0 nie należy wymagać od dzieci układania działania, gdyż nie został wprowadzony znak „-„. Działanie mogą ułożyć jedynie chętne dzieci.
  1. „Żaby” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP 4.8 – historyjka obrazkowa o rozwoju żaby.

Dzieci rozwiązują zagadkę:

Jest zawsze roześmiana,

Lecz gdy usłyszy bociana,

To o drogę nie pyta

Tylko do wody szybko zmyka.( Żaba)

Prezentujemy dzieciom napis „żaba”. Pokazujemy dzieciom zdjęcia różnych gatunków żab.

https://www.youtube.com/watch?v=gfKhRnQu-PU

  1. „Na zielonej łące” – zabawa plastyczna przy piosence „Śpiewam na łące”; integracja muzyki z plastyką. Dzieci przy melodii piosenki malują zielonymi kredkami pionowe linie ruchami raz w górę, raz w dół. Co jakiś czas robimy przerwę w muzyce- wtedy dzieci zmieniają odcień kredki na inny. Następnie malują różnymi kolorami farb folie bąbelkową i stemplują ją na swojej kartce z zielonymi kreskami – powstają kolorowe kwiaty.

6„Na wiosennej łące” – zabawa ortofoniczno-ruchowa; odzwierciedlanie treści opowiadania za pomocą gestów i wyrazów dźwiękonaśladowczych.( skan opowiadania w załączniku)

  1. „Która z kolei…” – zabawa dydaktyczna; posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.

Możemy wykorzystać do tego figurki zwierząt, klocki w różnych kolorach, szablony np. żab. Ustawiamy je w szeregu do 9. Zadajemy dzieciom pytania: który z kolei np. klocek jest żółty, zielony, czerwony? Jaki kolor ma drugi, piąty, dziewiąty klocek? Który klocek jest największy, najmniejszy? Itp.

  1. Zabawa relaksacyjna – masażyk.

Chodzą dzieci na wycieczki (przesuwanie całych dłoni z góry na dół),

Zakładają sandałeczki ( wędrowanie złożonymi w pięść z dołu do góry),

Panie za to szpileczki ( uderzanie palcami wskazującymi po całych plecach),

A koniki podkóweczki ( pukanie opuszkami palców jednocześnie od linii kręgosłupa na zewnątrz)

(Skany kart pracy , opowiadań, umieszczone na stronie dla rodziców)

Dzień 5

Temat : Plener malarski

  1. „Kolorowy motyl” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem KP 4.9; kolorowanie według kodu.

2.„Plener malarski” – zabawa plastyczna na świeżym powietrzu; malowanie natury. Jeżeli są do tego warunki, można wyjść na balkon, taras do ogródka. Przygotować papier do malowania dla dziecka, farby, rurki do napojów ( by rozdmuchać farbę). Niech dzieci malują dłońmi, palcami. Można uruchomić do tego piosenkę „Walc Kwiatów” Czajkowskiego.

  1. „Malujemy wiosnę” – zabawa dydaktyczna z Cz 69; czytanie tekstów i łączenie ich z właściwymi obrazkami.
  2. Gimnastyka buzi i języka
  • Ćwiczenia oddechowe : mówienie na wydechu: Niezapominajki to są kwiaty z bajki! Rosną nad potoczkiem, patrzą żabim oczkiem ( dzieci nabierają powietrze nosem, a podczas recytacji bardzo wolno je wypuszczają)
  • Ćwiczenia ortofoniczne: powtarzanie: brr, bzy, sz.
  • Ćwiczenia języka : wysuwanie języka do przodu – język wąski i szeroki; liczenie językiem dolnych i górnych zębów; zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka; szybkie wymawianie głosek : tr , br.
  1. Mieszkańcy łąki – zagadki:

https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4

(Skany kart pracy , opowiadań, umieszczone na stronie dla rodziców)

Zobacz wszystkie

Kronika

Projekt książka

Mijający tydzień upłynął Muchomorkom pod znakiem “KSIĄŻKI”. Dzieci dowiedziały się jak i z czego powstaje książka, kto to jest autor, gdzie można kupić książkę, a gdzie wypożyczyć. Dzieci były na wycieczce w księgarni oraz bibliotece.

Luty u Muchomorków

Luty u Muchomorków
W lutym, jak i każdym poprzednim miesiącu wiele się działo w naszej grupie. Muchomorki uczestniczyły w zajęciach z wykorzystaniem klocków lego, znakomicie bawiły się na Balu Walentynkowym oraz odwiedziły bibliotekę, gdzie pogłębiły swoją wiedzę na temat karnawału. Zachęcamy do obejrzenia zdjęć.

Zobacz wszystkie