IV Muchomorki

Grupa Muchomorki

Grupa Muchomorki prowadzona jest przez Panie:

  • Nauczycielki: Dorota Królikiewicz, Agata Płacheta
  • Pracownik obsługi: Maria Sadowska

Godziny:

  • pn: 8:00 – 16:00
  • wt: 8:00 – 16:30
  • śr: 8:00 – 16:30
  • cz: 8:00 – 16:30
  • pt: 8:00 – 16:30

Zajęcia dodatkowe:

  • rytmika
  • korektywa
  • język angielski
  • religia

Najnowsze ogłoszenia

Praca Rolnika

Praca Rolnika

Temat tygodnia: Praca Rolnika (30.03.2020 – 3.04.2020)

Poniedziałek:                

  1. O czym będziemy rozmawiać w tym tygodniu? – przygotowujemy rysunki z podpisami w kolejności – rakieta, oko, lalka, nuty, igła, kot. Wyjaśniamy , że pierwsze głoski z tych wyrazów dadzą nam rozwiązanie. Na początku dzieci dzielą wyrazy na sylaby, a następnie na głoski.  Mogą przepisać pierwsze głoski z naszych wyrazów i spróbować odczytać. Odp. ROLNIK
  2. Na podwórku – słuchanie wiersza.
  3.  Stary Donald farmę miał – ćwiczenia ortofoniczne

Link do piosenki :

  • Praca rolnika – zabawa naśladowcza. Opowiadamy historię (na dole zeskanowana) , natomiast dzieci naśladują wszystkie wskazane czynności lub zwierzęta występujące w opowiadaniu.
  • Co robi rolnik? – ćwiczenia w czytaniu, zabawa słownikowa. Przygotowujemy napisy : Co robi rolnik? Rolnik od rana… ; Rolnik dba o …. ; Praca rolnika jest … . Dzieci odczytują napisy i dopowiadają możliwe zakończenie zadań.
  • Jak wygląda praca rolnika wiosną , latem , jesienią i zimą? – dzieci uważnie przyglądają się obrazkom opowiedzieć ich treść, przyporządkować czynność do pory roku np. orka, sianokosy, żniwa, przecinka drzew w sadzie, wykopki, okrywa drzew przed zimą, zbiór kukurydzy, sianie, prace remontowe w zagrodzie.
  • W zagrodzie – zabawa matematyczna , przygotowujemy cyfry lub będziemy rysować kropki i znak =. My mówimy treść zadania, a dzieci mają to zapisać np.
  • W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie? ( 3 i 2 i 2 =7)
  • W kurniku mieszkają 3 kury, 1 kogut, 4 kaczki . ile ptaków mieszka w kurniku?
  • Koło domu chodzą 2 czarne koty, 2 rude koty, 3 koty w prążki i 1 biały. Ile kotów chodzi koło domu?
  • W oborze są 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?
  • Na podwórku stoi 1 traktor, 4 przyczepy, 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?

Dalej towarzyszy nam piosenka z zeszłego tygodnia : Old Macdonald had a farm J

Wtorek:

  1. Praca w zagrodzie – jeżeli mają Państwo książkę to można wykorzystać książkę przedstawiającą rolnika i jego pracę. A jak nie to wykorzystać zdjęcia z wczoraj. Jakie maszyny i narzędzia wykorzystuje rolnik w swojej pracy?
  2. Traktor z przyczepą – praca plastyczno-techniczna
  3.  Ćwiczenia w czytaniu
  4. Jakie to maszyny? – prezentujemy rysunki traktora, bron, kombajnu. – omawiamy ich wygląd i to, jak pomagają one rolnikowi.
  5. Jak wyglądała praca rolnika kiedyś , a jak dziś? –

Tutaj zamieścimy filmiki jak to wyglądało kiedyś:

  • Traktory – gimnastyka buzi i języka – dzieci czubkiem języka dotykają do górnego podniebienia, wprawiają język w drgania, naśladują odgłos wydawany przez traktor.

Środa:

  1. Praca z wierszem „ od buraka do lizaka”

Cukrowa wata, cukrowa wata

Kręconą w bębnie kupuje  tata

Ja lubię watę, lubi też osa

Cukrowe nitki cieńsze od włosa.

Lecz nie wie osa, ja nie wiem też

Skąd wziął się cukier. A czy Ty wiesz?

Rośnie na polu burak cukrowy,

Długo dojrzewa, aż jest gotowy.

Trzeba buraki z ziemi wyrwane

Zwieść do fabryki cukrownią zwanej.

Tak się je myje, kroi, szykuje

I coś jak kompot przygotowuje

Na samym końcu z tego kompotu

Jest wreszcie cukier. Tyle kłopotu

Ma mnóstwo ludzi z jednym burakiem

Byś mógł się cieszyć jednym lizakiem.

Pytania: z czego się robi lizaki i watę cukrową? Z czego się robi cukier? Jak się nazywa fabryka, która produkuje cukier? Kto produkuje buraki cukrowe? Czy znacie jakieś inne buraki? Do czego służą buraki pastewne? Do czego służą buraki czerwone?

  • Jak powstaje cukier z buraków cukrowych:
  • Od buraka do lizaka – historyjka obrazkowa – można wydrukować i niech dzieci ułożą w odpowiedniej kolejności lub można pokazać im obrazki (wstawiona poniżej) i niech powiedzą nam , jaka jest droga od buraka do lizaka. – dzieci mogą same po skończonym zadaniu narysować drogę buraka lub mogą narysować słodycz, który najbardziej lubią.
  • Słodka opowieść- słuchanie opowiadania
  • Czy jedzenie słodyczy, które zawierają dużo cukru jest zdrowe? – rozmowa dotycząca szkodliwości jedzenia słodyczy, zwrócenie uwagi na choroby, które są wywołane przez nadmierne spożywanie słodyczy.
  • Rzucam Ci piłkę i mówię część słowa , a TY mi powiedz, jaka jest druga połowa – zabawa słuchowa. Mówimy pierwszą sylabę wyrazu i rzucamy piłeczką do dziecka, a dziecko łapie piłkę i dokańcza wyraz, niech wyrazy będą związane z wiejską tematyką np. trak-tor, kom-bajn, bro-ny, za-gro-da, rol-nik, kro-wa, ku-ra itd.
  • Prawda – fałsz – siedzimy na dywanie. Wypowiadamy zdania związane tematycznie ze wsią, pracą rolnika. Jeżeli zdanie jest prawdziwe dzieci np. klaszczą w ręce, jeżeli jest fałszywe – wstają i tupią.

Czwartek:

1.Słuchanie opowiadania  „Żyto i chleb”

2. Smakujemy chleb ( możemy użyć do tego prawdziwego chleba pokrojonego na małe kawałki oraz skórkę od chleba) – gimnastka buzi i języka . dzieci naśladują czynności – mlaskanie, dokładne przeżuwanie skórki od chleba ( z prawej strony , z lewej strony żuchwy), przyklejenie kawałka chleba do wałka dziąsłowego, za górnymi zębami, a następnie stukanie w niego czubkiem języka, oblizywanie warg, wciąganie ust w gąb jamy ustnej, ściąganie warg w dziubek, przesyłanie sobie nawzajem całusów.

3. Jaki to chleb – zabawa rozwijająca zmysł smaku, rozpoznajemy rodzaje pieczywa po smaku. ( jeżeli nie mamy możliwości, by dzieci mogły spróbować różne rodzaje pieczywa to wtedy wykorzystujemy obrazki (umieszczone niżej) wtedy będziemy rozmawiać o pieczywie tylko teoretycznie ;-)). A jak się uda, by było to pieczywo to zawiązujemy dzieciom opaskę na oczy i dzieci próbując małych kawałeczków mają zgadnąć, co to za rodzaj.

4. co jeszcze robimy ze zboża? – pokaz różnych produktów pochodzących ze zboża np. mąki, kaszy jęczmiennej, kaszy manny, płatków kukurydzianych i owsianych, kaszy jaglanej.

5. rysujemy litery – wysypujemy na talerz, stolnice lub co tam mamy produkty pochodzenia zbożowego. Prosimy dzieci, aby napisały na talerzyku palcem swoje imię.  Później mogą napisać inne wyrazy lub zrobić rysunek.

Piątek:

  1. Abecadło o chlebie – praca z wierszem

ABC

Chleba chcę

Lecz i wiedzieć mi się godzi,

Z czego też to chleb się rodzi.

DEF

Naprzód siew:

Rolnik orze ziemię czarną

I pod skibę rzuca ziarno

GHI

Ziarno w lot

Zakiełkuje w ziemi łonie

I kłos buja na zagonie

JKL

Gdy już cel

Osiągnięty gospodarza

Zboże wiozą do młynarza.

ŁMN

Każde źdźbło

Za obrotem kół, kamienia

W białą w białą mąkę się zamienia

OPR

To już kres!

Z młyna piekarz mąkę bierze

I na zacier rzuca w dzieże.

STU

I co tchu

W piec ogromny wkłada ciasto

By chleb miały wieś i miasto.

WYZ

I chleb wnet!

Patrzcie, ile rąk potrzeba, aby mieć kawałek chleba.

Pytania: kto przyczynia się do tego, że mamy chleb? Jak nazywają się te zawody? Gdzie kupujemy chleb?

2.  Od ziarenka do bochenka – film edukacyjny

  • Historyjka obrazkowa – od ziarenka do bochenka.
  • Gra w kolory – dzieci chodzą sobie po pokoju , my wystukujemy rytm , na przerwę w akompaniamencie podajemy jakiś kolor i dzieci maja go znaleźć.
  • Można spróbować zrobić , pobawić się w kucharzy razem z dziećmi. Zrobić gofry, naleśniki, ciasteczka.

Temat: Na wsi

Temat tygodnia: Na wsi (23.03.2020 – 27.03.2020)

Poniedziałek:

  1. Zapoznanie z wierszem Bożeny Formy „ W zagrodzie”

Wstawać wszyscy wstawać,

Dzionek się zaczyna.

Słoneczko już świeci

To dobra nowina.

 

Gospodyni Magda

Z łóżka wyskakuje.

Krząta się po domu,

Czasu nie marnuje.

 

Już czekają kury,

Kaczki i perliczki.

Kogut, kilka gęsi,

Indor i indyczki.

 

Gospodyni w wiadrach,

czystą wodę niesie.

Ptactwu sypie karmę

Głodne wszystkie przecież.

 

Wypuszcza z obory

Krowę i barana

Niech na łące trawę

Skubią już do rana.

 

Tak to gospodyni

Dba o swą zagrodę,

Zawsze bardzo chętnie

Pokazać wam mogę.

Pytania do wiersza: kto jest bohaterem wiersza? Co od rana robi gospodyni Magda? Jak myślicie gdzie mieszka gospodyni Magda?              

  1. Na wiejskim podwórku – omówienie ilustracji przedstawiającej wiejskie podwórko.
  2. Pytania: jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku? Jak wyglądają te zwierzęta? Które mają dwie, a które cztery nogi? Które mają rogi? Jak poruszają się ptaki? Jak inne zwierzęta? Jakie zwierzęta żyjące na wiejskim podwórku można spotkać w mieście? Kto dba o zwierzęta mieszkające na wiejskim podwórku? Jak wygląda praca gospodarza?
  3. Zwierzęta z wiejskiego podwórka – zagadki słuchowe

 

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

 

  1. Czyje to domy? – dzieci nazywają pomieszczenia, w których żyją poszczególne zwierzęta wiejskie – stajnia, obora, chlewik, kurnik, buda – my piszemy te nazwy na kartce i pokazuje je dzieciom tzw. Czytanie globalne. Można przygotować obrazki poszczególnych zwierząt i poprosić dzieci, by dopasowały napis do rysunku zwierzątka np. rysunek krowy = napis krowa= obora.
  2. Dopowiedz i zrób, zabawa z rymami
  3. Wyprawa na wieś, słuchanie opowiadania
  4. Piosenka “Na podwórku koło bramy”

I piosenka w języku angielskim wprowadzająca nas w temat tygodnia:

https://www.youtube.com/watch?v=EGymN-Lc87M

https://www.youtube.com/sswwatch?v=EwIOkOibTgM

WTOREK

  1. Jakie to zwierzę? Przygotowujemy obrazek zwierząt gospodarczych np. krowa, kura, koń, świnka, owca, kaczka. Przecinamy obrazek tworząc puzzle, a na odwrocie pisze cyfry ok 1 do 6. Dzieci odwracają kawałki obrazka i próbują ułożyć puzzle.
  2. Dobieranie zwierząt w pary – osobniki dorosłe i ich potomstwo. Możemy pokazać zdjęcia z internetu i utrwalić z dziećmi jak nazywają się dane zwierzęta i ich młode np. kura – kurczątko, krowa – cielę, koza – koźlę, klacz – źrebię, kaczka – kaczątko.
  3. Liczymy kocięta – przygotowujemy sylwety 7 małych kotków i jednego dużego. Dzieci przeliczają ile jest małych kotków , a ile dużych. Następnie podają ile jest razem kotów. Prezentujemy im liczbę 8.
  4. Po osiem – rysujemy kilka kółek i w każdym rysujemy po 8 kropek (wycinamy je). Teraz możemy wykorzystać to na co mamy ochotę np. klocki, zapałki, spinacze do bielizny, kredki. Dzieci liczą kropki i przy każdym kole kładą tyle elementów ile jest narysowanych kropek.
  5. Prezentacja cyfry 8 – dziecko palcem rysuje po wzorze stworzonym przez rodzica. Pokazujemy dziecku jak należy zapisać cyfrę 8.

 

Środa:

  1. Na początek można dzieciom uruchomić piosenkę o kurze, jeśli znają Państwo inną to jak najbardziej można puścić:

  https://www.youtube.com/watch?v=1TIYHn-3-q0

 

https://www.youtube.com/watch?v=nA9fBGhF168

 

  1. “Co było pierwsze”, słuchanie opowiadania, zabawa słownikowa – co było pierwsze jajko, czy kura

 

3.Czy wszystkie ptaki wykluwają się z jajek? – zabawa słownikowa. Zadajemy dzieciom pytania – czy znacie innych mieszkańców wiejskiego podwórka (poza kurami), które wykluwają się z jajek? – można pokazać zdjęcia w książkach lub internecie innych ptaków.

4.Jajko – prezentujemy dzieciom różne jajka – kurze, kacze, strusie, przepiórcze (ilustracje w książce lub internecie, a jak ktoś ma prawdziwe okazy to superJ). Dzieci porównują je, zwracają uwagę na wielkość, kolor. Można poświęcić jedno kurze jajko i rozbić je na talerz, by pokazać zawartość jajka. Można nazwać poszczególne części – skorupka, białko, żółtko.

5.Wyszukiwanie głoski „j” – zadaniem dzieci jest wyszukiwanie w pokoju, domu przedmiotów, które zaczynają się na taką samą głoskę jak wyraz „jajko”.

6.Czy jest tu głoska „j”? – rodzic wypowiada wyrazy według własnego pomysłu , gdy dziecko usłyszy w wyrazie głoskę „j”,   wykonuje wcześniej umówiony ruch.

  1. Monografia litery „j” na podstawie wyrazów: jajko, Janek.:
  • Wyszukiwanie na ilustracji elementów, których nazwy zawierają daną głoskę
  • Wypowiadanie całego wyrazu, wybrzmiewanie głosek, sylab
  • Wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem
  • Demonstracja nowej litery pisanej małej i wielkiej, porównywanie jej z literą drukowaną
  • Modelowanie litery pisanej – z plasteliny, drucików, pisanie kaszą, w kaszy itp.
  1. Percepcja słuchowa i wzrokowa, ćwiczenia w czytaniu.
  2. Ćwiczenia w liczeniu.

 

Czwartek:

  1. Wiejskie przysmaki – rozmowa na podstawie doświadczeń dzieci na temat korzyści, jakie daje hodowla zwierząt
  2. Rozwiązywanie zagadek:

 

Biały jest twarogiem zwany

W żółtym dziury się znajdują

W twej lodówce jest schowany

Z nim kanapki Ci smakują     /ser/

 

Naturalny, owocowy,

Bardzo pyszny oraz zdrowy

Z przeróżnymi dodatkami

Śliwką, wiśnią lub ziarnami.

Z mleka zdrowym jest produktem

A nazywa się …. /jogurtem/

 

Z mleka produkt wytwarzany

Białym serem bywa zwany

Naturalny, bardzo zdrowy,

Z dżemem, z miodem – wyborowy  /twaróg/

 

  1. Co jest zdrowe? – praca plastyczna – kartka z narysowanymi pólkami sklepowymi. Zadaniem dzieci jest powycinanie z gazet (narysowanie) produktów spożywczych i poprzyklejanie ich na pólkach według rodzaju. Można naszykować podpisy do półek : nabiał, makarony, napoje, owoce.
  2. “W gospodarstwie” słuchanie wiersza, naśladowanie głosów zwierząt, ćwiczenia ortofoniczne
  3. Ćwiczenia w czytaniu prostych tekstów
  4. Ćwiczenia w pisaniu po śladzie liter j, J – ćwiczenia grafomotoryczne

Piątek:

  1. Piramida żywienia – umawianie produktów w piramidzie żywienia (można pobrać obrazek z internetu). Podkreślenie ważnej roli prawidłowego odżywiania się i aktywności fizycznej.
  2. Wysłuchanie wiersza „Piję mleko” Anny Mikiciuk

Bardzo lubie mleko pić

Bo ja zdrowo pragnę żyć

Chce mieć zęby mocne, białe

Także kości wytrzymałe.

 

Mleko piję na śniadanie

Zawsze mam ochotę na nie.

Też wieczorem mi smakuje,

Gdy je mama przygotuje.

 

Jestem zdrowa i radosna,

Rosnę szybko tak jak sosna.

Mleko moc składników ma.

I o zdrowie moje dba.

 

Jest najlepsze dla każdego

Dla młodszego i starszego

Ono jest najzdrowsze w świecie

Nic lepszego nie znajdziecie.

 

  1. Jak nazywają się produkty pochodzące z mleka? – rozwiązywanie krzyżówki słuchowej. Przygotowujemy obrazki : nuty, arbuz, baran, igła, ananas, łopata. Można je podpisać, by dzieciom było łatwiej . Rozwiązaniem są pierwsze głoski nazw rzeczy przedstawionych na obrazkach.
  2. Skąd się bierze mleko w kartonie? – rozmowa na podstawie historyjki obrazkowej. Można poprosić, by dzieci wycięły a następnie ułożyły historyjkę obrazkową.
  3. Umiem liczyć – kształcenie umiejętności przeliczania, pisanie po śladzie cyfry osiem
  4. Jak produkowane jest mleko – film
  5. “Mleko jest … ” – zabawa słownikowa

 

 

opłaty

opłaty

Drodzy Rodzice,

Przypominamy, że do 14.09 należy wnieść opłaty za żywienie oraz 25 zł na art. plastyczne.

Rodzice dzieci nowo-przyjętych wpłacają za żywienie 200 zł, a Ci, którzy kontynuują edukację w naszej grupie sprawdzają kwotę w systemie iprzedszkole.

Pozdrawiamy,

MUCHOMORKI

Zobacz wszystkie

Kronika

Projekt książka

Mijający tydzień upłynął Muchomorkom pod znakiem “KSIĄŻKI”. Dzieci dowiedziały się jak i z czego powstaje książka, kto to jest autor, gdzie można kupić książkę, a gdzie wypożyczyć. Dzieci były na wycieczce w księgarni oraz bibliotece.

Luty u Muchomorków

Luty u Muchomorków
W lutym, jak i każdym poprzednim miesiącu wiele się działo w naszej grupie. Muchomorki uczestniczyły w zajęciach z wykorzystaniem klocków lego, znakomicie bawiły się na Balu Walentynkowym oraz odwiedziły bibliotekę, gdzie pogłębiły swoją wiedzę na temat karnawału. Zachęcamy do obejrzenia zdjęć.

Zobacz wszystkie