tEMAT TYGODNIA : KOLORY LATA
proponowane zadania 😀
dzień I: ŻÓŁTY
– tropimy kolor- zabawa twórcza- Prowadzący zadaje zagadkę w imieniu Tupa- żółtego króliczka:: Jaki kolor dziś tropimy? Ma go słońce i cytryna, małe kurczaczki i ja.
– Co jest żółte?- zabawa słownikowa – dzieci mówią co jest koloru żółtego.
– żółty- zabawa ćwicząca spostrzegawczość- dzieci na sygnał mają za zadanie przynieść coś koloru żółtego znajdujące się w ich otoczeniu.
– „każdy przedszkolak wie” – piosenka – zapoznanie dzieci z tekstem piosenki. Nauka tekstu, rozmowa o czym był tekst.
– „ W góry i nad morze”- zabawa naśladowcza na hasło „ idziemy w góry”- dziecko naśladuje ruchy spaceru po górach/ wspinaczki, na hasło „ jedziemy nad morze” dziecko naśladuje ruch pływania.
– żółty obrazek- praca plastyczna- malowanie żółtą farbą związany z latem.
– rytmiczne echo- akcentowanie metrum – wyklaskiwanie , zgodnie z rytmem nadanym przez rodzica , mówienie rytmicznie tekstu piosenki.
dzień II: ZIELONY
– Tropimy kolory- w imieniu Tupa prowadzący zadaje zagadkę :
„ Jaki kolor dziś tropimy ? Ma go żaba, ukrył się w liściach, widać go w trawie?”
– Znajdź zielony- prowadzący rozkłada przed dzieckiem różne figury geometryczne wycięte z papieru w różnych kolorach , zadaniem dziecka jest znaleźć wszystkie zielone figury. Dziecko na koniec mówi co to za figury np. zielone koło, zielony kwadrat itp.
– ląd, woda- zabawa ruchowa- układamy na podłodze sznurek, taśmę lub coś innego co oddzieli podłogę na ląd i wodę, dziecko ma za zadanie przeskoczyć na pole które powie prowadzący. Prowadzący mówi z różną szybkością i kolejnością nazwy pół np. ląd, woda, woda, ląd itp.
– Układanie rytmów- w przygotowanych figur dziecko układa najpierw rytm według wzoru prowadzącego , a następnie dowolny rytm 3 elementowy.
– Zabawa kolorowe kredki – prowadzący śpiewa a dziecko odpowiada
Zabawa śpiewana w kole na dywanie, potrzebne będą kredki: zielona, różowa, niebieska, pomarańczowa, czerwona, brązowa.
– poszukaj zielonego- poszukiwanie zielonego koloru w czasie spaceru, nazywanie rzeczy które zostały znalezione
– praca z wierszem Z. Beszczyńskiej – „Letnia piosenka „
– kolory- zabawa w piłką- uczestnicy rzucają do siebie piłką. Należy mówić kolory rzucając piłkę, osoba łapiąca łapie na wszystkie kolory oprócz czarnego.
– zielony liść – praca plastyczna- dzieci dostają duży liść w dowolnym kształcie na całą kartkę a4 , zadaniem dziecka jest wyklejenie konturu liścia podartym papierem w kolorze zielonym lub bibuła. Liść można wykorzystać do czwartkowej pracy plastycznej „ biedronka”
dzień III: NIEBIESKI
-zabawa z Tupem- ćwiczenia słuchowe- dobieranie w pary wyrazów zaczynających się tą samą sylaba, prowadzący podaje wiele wyrazów . Gdy dziecko usłyszy wyrazy na tą samą sylabę klaszcze w ręce.
– Malowanie kredą- rysowanie kreda w czasie spaceru na podwórku.
Zadanie: narysuj co znać co ma kolor niebieski.
– Rysowanie po śladzie- rysowanie zwierząt wodnych po śladzie. Kolorowanie i przyklejanie na niebieskim tle pomalowanym wcześniej farbą.
– zabawa matematyczna- odwzorowanie wzoru po drugiej stronie linii. Figury geometryczne lub różne kształty ( przykładowa propozycja na zdjęciu)
dzień IV: CZERWONY
– Taniec z balonikiem- zabawa ruchowa- zabawa przy piosence „ chocolate”
Zadania : Taniec gdy muzyka gra bez upuszczenia balona , gdy ucichnie dzieci zastygają w bezruchu
Taniec w parach , balon trzymany głowami, brzuchami , plecami
– Co jest czerwone ?- zabawa słownikowa- dziecko wymienia rzeczy które są czerwone
– biedronki czerwone- praca plastyczna . wycinanie czerwonego koła, przecięcie na pół, głowa, narysowanie flamastrem kropek, przyklejenie kolorową kartkę.
– skąd biorą się biedronki ? – zabawa dydaktyczna – rozwój biedronki , układanie historyjki obrazkowej, rozmowa kierowana o tym jak rozwija się biedronka
– „ kolory”- praca z wierszem J. Brzechwy
dzień V: KOLOROWA TĘCZA
– „Tęcza”- praca z wierszem M. Konopnickiej – rozmowa na temat wiersza
– co to jest tęcza? – burza mózgów- dzieci próbują odpowiedzieć samodzielnie na pytanie.
– eksperyment z tęczą- potrzebne do wykonania eksperymentu jest płaski pojemnik, woda, lusterko, latarka, kartka biała. Lusterko należy zamoczyć pod kątem w wodzie . włączoną latarkę kierujemy na wodę, tęcza powinna odbić się na kartce trzymanej za lusterkiem.
– kolory tęczy- układanie długich pasków z kolorowego papieru w kolejności takiej jak w tęczy.
Nazyanie wszystkich kolorów, dopasowanie do kolorów przedmiotów zwierząt i owoców.
– kolorowa tęcza- praca plastyczna – malowanie farbami tęczy według wzoru . Farbę dzieci mogą nakładać palcami lub małą gąbką.
Pozdrawiamy